Cancerblomman i mitt bröst

Orons blomma växer i mitt bröst

som en tumör

Den frodas i frusen och näringsfattig jord

Då blommar den som bäst

Fäller gnistrande vita kronblad av ångest

som singlar ut i nattsvart rymd utan nåd

Ångesten livnär sig på minnena av mig själv

jag älskar

men tycker att jag varit för dålig på att visa det

Jag vill inte vara sån som jag är

Nu påminns jag om att det en dag kommer att vara försent

jag orkar inte tänka så utan bedövning 

Det är inte jag som har cancer

men jag har ändå så ont

4 thoughts on “Cancerblomman i mitt bröst

  1. Vackert skrivet om något fruktansvärt. Jag ska inte påstå att jag vet hur du känner, för det gör jag naturligtvis inte. Däremot kommer jag att tänka på min mormor när du skriver ”att det en dag kommer att vara försent”. Hon gick bort ifjol och varje dag ångrar jag att jag inte hälsade på oftare och ringde oftare. Varje dag kommer den sorgliga och skuldtyngda känslan över mig. Jag tänker på dig.

    Gilla

Kommentera

