Instruktioner till hur man skriver en bra blogg

Jag kommer här nedan att ge lite tips på hur du gör din blogg intressant och läsvärd. Jag kommer alltså att redogöra för hur ett bra bloggskrivande går till, för att sedan avsluta med en sammanfattning av det som jag skrivit i mitt blogginlägg. Jag hoppas att ni kommer att finna mina tips intressanta och användbara, när ni själva ska skriva era blogginlägg. Alla vill vi ju bli lästa och alla kan vi förbättra någonting. Själv känner jag till flera stycken bloggare som inte blir lästa alls, och det känns mycket tråkigt för dem. Inte jättetråkigt kanske, jag tror att de kanske överlever, men ändå tråkigt. Det är just för att undvika att sådana situationer uppstår som jag skriver detta inlägg. Det första du ska tänka på är att skriva kort och koncist, och inte brodera ut texten med en massa ord som egentligen inte tillför texten något. Kom till saken direkt i stället, och håll dig till den. Jag vet flera exempel på bloggare som inte kommer till saken direkt, och som läsare tappar man intresset nästan meddetsamma. Deras inlägg blir oerhört tradiga att läsa, vilket ju är tråkigt som sagt både för den som skriver och den som läser. Du måste också fråga dig innan du börjar skriva vad du vill ha sagt med ditt inlägg. Då kan du fråga dig saker som ”är detta inlägg verkligen livsnödvändigt att skriva?”. Om svaret är nej ska du givetvis inte skriva inlägget, men annars kan du göra det. Jag vet själv många tråkiga exempel på bloggare som skrivit helt onödiga inlägg, och det har varit tråkigt inte bara för bloggaren själv i form av negativa eller uteblivna kommentarer, utan minst lika tråkigt för läsaren som blivit uttråkad och raskt bytt till en annan blogg att läsa. Det är sådant vi vill undvika eller hur? Okej är ni med mig? Härligt att höra. Ja detta var några tips jag har att ge om att skriva verkligt bra blogginägg.  Men jag tror också att man aldrig kan tvinga fram ett bra inlägg, kommer det så kommer det liksom. Och kommer det inte gör man nog bäst i att göra något annat i stället, t ex dricka en kopp kaffe eller gå ut med hunden. Men om man inte dricker kaffe kan man naturligtvis lika gärna dricka te i stället. Men både kaffe och te är ju rätt dyrt vilket kan vara lite negativt om det är just det man bespetsat sig på, men man inte har tillräckligt med pengar. Och finanskrisen förbättrar ju inte läget. Tyvärr är ju många också allergiska mot hundar vilket gör att de kanske inte har möjlighet att ha en hund, som de kan gå ut med om det inte kommer på ett bra blogginlägg att skriva. Då vet jag inte riktigt vad man ska göra. Kanske kan man skaffa ett barn eller gå ut med en låtsashund, för att komma ut lite i friska luften. Men det gäller att klä sig varmt, men inte för varmt. En mössa på huvudet är viktigt för att skydda öronen. Bra mössor finns bl a att köpa på Åhléns. Ja, här var i alla fall mina bästa tips när det gäller att skriva en bra blogg. I mitt inlägg har jag bl a gått igenom olika strategier för att skriva ett bra blogginlägg, samt gett exempel på vanliga missar som bloggare gör. Hoppas ni haft nytta av det!

40 thoughts on “Instruktioner till hur man skriver en bra blogg

  1. Fast det bästa sättet att skriva en bra blogg är ju att inte skriva alls, utan låt nån annan göra det, som kan skriva:-OHa en trevlig kväll, en trevlig tjej – Anna!!:)) (repris)hihi!!:)

    Gilla

  2. Jag har erfarenhet av att tjejer kan vara riktigt otrevliga och egocentriska. Mitt förhållande består av en dominant kvinna som bara tänker vilket som blir bäst för henne. Det är en plåga att se vår son ta illa vid sig pågrund av hennes maktkomplex. Själv kan jag inte göra något mera än att tycka att det är synd om mig. Jag har inte haft sådana tjejer förut och vet inte riktigt hur jag ska bete mig. Hon har blivit såhär för 2½ år sedan och det går över tänker man, men icke det blir bara ännu värre. Jag har utbildning som socialpsykolog, men vad gör man då en person inte ser sina fel och bara kör på. Hon är helt responslös och jag ska hjälpa personer som har problem. Det blir nästan patetiskt. Skriv gärna tillbaka! Bästa hälsningar …

    Gilla

  3. Jättebra att du skrev det här! Det är så många som startar upp nya bloggar och de kan verkligen behöva sånna här tips! Egentligen tycker jag att du ska be AB att lägga detta inlägg som en del i instruktionerna på de sidor man kommer till när man registrerar sig för att börja blogga, så att ALLA nybörjare får de här tipsen direkt! Så många ointressanta inlägg vi skulle slippa då!!!

    Gilla

  4. Undrar om du själv följer dina egna instruktioner, dvs lever som du lär? För man förstår din röda tråd (dvs att du utsett dig själv till någon slags gud/moderator/föreläsare för samtliga på denna blogg), men att skriva intressant, kort och koncist har du inte lyckats med någon av gångerna… Hur gör du egentligen?

    Gilla

  5. Du skulle kunna sälja din bloggskrivar instruktion till ab. Väldigt välarbetad och genomtänkt. Uppskattade speciellt upplysningen att mössorna finns på Åhléns. Tack A!!! 😀

    Gilla

  6. Tittade in för att se om det följt några vidare instruktioner för bloggande. Men efter den utförliga skrivelsen du la in sist behöver du säkert vila upp dig ett tag! Ha det bra! 😀

    Gilla

  7. Anna jag ska var ärlig… kännde du att detta inlägget var super viktigt? för jag kännde det som jobbigt att läsa, läste inte ens hälften. du har inga stycken utan det är en stor bunnt ord i ett inlägg. jag undrar hur du kan ge råd när du själv skriver så man bara vill dra härifrån. vill inte vara otrevlig på något sätt. men det känns lite överskattat på nått sätt… jaja lycka till med skrivandet… jag vet hur jag ska få folk till min blogg det räcker..

    Gilla

  8. Men herregud människa! Du talar om hur man ska skriva – ”kort så inte läsaren inte tappar intresset”! Jag tappade intresset att läsa ditt inlägg efter ca 12 rader. Men du fortsätter traggla på. Skriv som du säger att andra ska göra.

    Gilla

  9. Alla tips är bra ! Mitt är som nedan:~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~. Skriv med MYCKET substans . Ha bra/vackra BILDER. Läs alla DÅLIGA bloggar. Undvikatt skriva på detta dåliga sätt!. Läs också många BRA BLOGGAR ochta efter allt detta som är BRA* UPPDATERA BLOGGEN DAGLIGEN , även omtexten bara består av två rader – det visar att bloggen LEVER._______________________________________Detta var några råd av en ” blogg-lirare ”_______________________________________

    Gilla

    • Jag tycker det var väldigt bra tips. Snudd på bättre än mina faktiskt! Men det där med att uppdatera varje dag och ha substans samtidigt – kan vara väldigt svårt. Jag har själv mycket tråkiga erfarenheter av detta.

      Gilla

Kommentera

