En trevlig tjej – Dagens predikan: Om hår och homosexualitet

Ibland stöter man på, både på bloggen och i verkliga livet, människor som är s k bokstavstroende kristna. Dessa är i allmänhet emot homosexualitet och refererar då ofta till Paulus (Jesus själv sa aldrig något om saken) och Gamla Testamentet.

De menar att man inte ”kan välja och vraka” ur Bibeln som man vill.

Men det är precis det jag tycker man ska göra. Välja och vraka! För det är när man inte gör det som religion kan bli farlig, för det kan i värsta fall betyda att man slutat tänka, och känna, själv.

Därför, trots att jag betraktar mig som kristen, skiter jag fullständigt i Paulus uttalande i denna fråga, (1:a Romarbrevet t ex) men tycker att annat som han skrivit är fantastiskt -läs så får ni se! Men ni som fortfarande påstår att homosexualitet är fel p g a er kristna tro så hoppas jag också:

  • att ni fördömer kvinnliga förskole- och lågstadielärare, då Paulus skriver att kvinnor inte får undervisa. (1:a Timotheosbrevet kap.2)
  • att ni aldrig klipper håret om ni är kvinnor, eftersom  ”Det är en skam för kvinnan att klippa eller raka av håret ” och  ”En  man behöver ju inte ha något på huvudet eftersom han är en avbild och avglans av Gud. Men kvinnan är en avglans av mannen…” (1:a Korinthierbrevet  kap.11).
  • att ni inte erkänner någon som ”riktig änka” förrän hon fyllt 60 år och inte har varit gift mer än en gång samt tvättat de heligas fötter (1:a Timotheosbrevet kap 5).

För övrigt anser jag att hela den här AB-bloggen har blivit ett enda stort  ”Sodom och Andorra!” (kul citat från en av Marian Keyes böcker).

36 thoughts on “En trevlig tjej – Dagens predikan: Om hår och homosexualitet

  1. Det nog en himla (hehe) tur att jag inte är bokstavstroende kristen. Jag gillar ju att gå till frissan.Vilket påminner mig om att min favoritdokusåpa börjar snart, Shear Genious, på femman. Dom klipper hår där:)

    Gilla

  2. jo.. och om man mot all förmodan skulle känna svindlande känslor för en människa… (på ren svenksa – bli kåt) så riv ut ögonen… direkt.. bara sådär…. blodstänkt på allt… och slemmigt blir det.. men vi är ju troende… eller hur? 😉

    Gilla

    • Talar vi om dagisfröknarna och lågstadielärarna nu?Jag vet inte men man kan väl försöka slå två flugor i en smäll och göra det samtidigt?

      Gilla

  3. Näe,alltså,jag tycker vi klumpar ihop allihopa faktiskt,varför bara en grupp liksom?Ska vi döma människor så varför urskilja en speciell grupp ;-)Kram/Pluppa

    Gilla

  4. ja har inte hellr 5 man önskar dig en underbar kväll varm kram anna min lille tå är opererad nu så nu ser ja frammåt 6 veckor till sen e gipset puts veck skönt sköt om dig i massor kraaaaaaam

    Gilla

    • Gulliga Sjusan! Jag skulle tro att du är bloggens mest älskade person faktiskt, p g a dina kärleksfulla kommentarer!Sköt du också om dig och lika stor KRAAAAAAM!

      Gilla

  5. Jaa,du kanske har rätt? ;-)Skämt åsido,dom som fortfarande fördömerhomosexuella,vet jag inte hur dom tänker?Som homosexuell själv så känner jag mig inte annorlunda eller konstig på nåt sättoch vi måste ändå försöka läsa bibelnutefter dagens samhälle och Jesus fördömer inte nånstans och Gud förlät människan!Kram/Pluppa

    Gilla

    • Håller med. Själv är jag inte homosexuell. Och jag kommer själv i rättvisans namn, att ägna mitt nästa inlägg åt att ”huta åt dem” som har fördomar om kyrkan och tror att den bara ägnar sig åt fördömanden av homosexuella t ex – för jag vet att så inte är fallet. Men att det förekommer fortfarande är illa nog.

      Gilla

  6. Låter som ett bra nästa inlägg :-)För jag vet att det är som du säger.Fördomar finns bland alla människor,kristna/icke kristna/dom som har sin egen tro,utan samfund osv.Har nydligen hittat tillbaka till ”min tro” och skriver lite om det i mitt senaste inlägg och har berört det förutbland alla andra inlägg.Kram/Pluppa

    Gilla

  7. jo.. äckligt blir det.. med urrivna ögon.. men ännu äckligare blir de om vi inte får städa på lördagarna… näpp.. det får vi inte… sabbaten du vet… .. och du.. det är bättre med en vrå uppe på taket än ett helt hus med en grälsjuk kvinna.. också ordspråksboken… ;)ha det underbart… kram Queenia

    Gilla

  8. Hej!Varför ska vi hålla på med mer eller mindre ovesentliga saker?För mig är det viktigaste att vi kan älska varandra som vi är!Ingen är fullkomlig, alla har vi fel och brister, men kan vi inte se förbi detta och se på det goda som finns hos var och en??????Min önskan är att kunna se på alla människor med Guds kärleksfulla ögan!Kramar om er alla!

    Gilla

  9. god förmidda sitter här med pliriga små ögon ska skutta ut med min fot så mina dogs får springa här i småland hänger grå luften men det är skönt med frisk luft,skratt ja får inte glömma plasten över gipset denna gång sist blev det katstroof skratt så det gäller inte virra till det hoppas allt är bra med dig och att du har sol :)ha en underbar dag nu varm kram anna och en rolig onsdag 🙂

    Gilla

    • Bryt inte fler kroppsdelar nu bara, här i Stockholm är det is överallt, men det kanske är bättre i Småland? Ha en härlig onsdag själv, kram!

      Gilla

Kommentera

