En trevlig tjej – En begravningsentreprenör jag gillar

Innan jag blev sfi-lärare jobbade jag under en lång tid extra som kyrkvaktis och som servitris vid dop- och begravningskaffen.

Det var en bra tid, men det är begravningarna jag saknar mest. De fick mig nämligen att för en stund glömma mina egna problem, och att känna mig oändligt glad över att mina närmaste fortfarande levde. Min egen livsskit försvann i ett suddigt dis och jag kunde känna den klara närheten till livet.

Under mina år inom kyrkan mötte jag flera begravningsarbetare som gjorde stort intryck på mig, av det ena eller det andra skälet – låt oss inte gå in på dem här…

Till de begravningsentreprenörer jag gillar mest hör Maj-Lis Gerelius, som än i dag, vid just fyllda åttio års ålder, driver Bromma Begravningsbyrå.

Hon är en liten dam. Hon är alltid strikt gammaldags med sin klädsel: rundkullig hatt och svarta strumpor med söm ska det vara. Hon kan upplevas som ”sträng” men har ett stort hjärta.

Hon är också en dam som, fastän man inte tror det vid första anblicken, kan skämta grovt – men aldrig på bekostnad av den avlidne.

Dessutom har hon en fäbless för bilar, gillar bilkörning och är alltid uppdaterad när det gäller den senaste silverfärgade modellen av Citroën eller nu senast Volvo. Hur många 80-åriga kvinnor är det? Coolt!

Det jag vill säga i dag är: Stort Grattis på 80-årsdagen (i efterskott) Maj-Lis! / Kram Anna

P.S Hon stack vid ett tillfälle åt mig en 100-lapp och sa ”Gå och köp nåt gott till pappa!”. Min pappa var/är organist i samma församling som jag då arbetade i. Fast det gjorde jag inte – jag köpte nåt gott till mig själv i stället. Men jag är nästan säker på att min pappa har förlåtit mig.

8 thoughts on “En trevlig tjej – En begravningsentreprenör jag gillar

  1. Tänkte bara säga att det var mycket fint skrivet om min G.faster Maj-Lis. Hon är verkligen en mycket trevlig person med ett stort hjärta… 🙂

    Gilla

Kommentera

