En trevlig tjej – Ett ro-ligt minne

När jag och min bror var barn och vi var på landet i skärgården var vi helt wild and crazy! Till exempel hade vi som tradition att gå upp klockan halv fem en morgon varje sommar! Då tyckte jag det var något så fruktansvärt tidigt att det inte gick att föreställa sig nästan (hm, det tycker jag fortfarande..). Det var därför det kändes så speciellt.

Vi gjorde matsäck och sedan gick vi ner till viken och den lilla ekan. Vi ville gärna tro att vi var de enda på ön som var vakna.

Min bror och jag hade en lek som vi alltid lekte efter att vi ätit vår matsäck. Den gick ut på att en av oss måste blunda, medan den andra sa hur vi skulle ro. När man sedan fick titta ”förstod man inte alls var man var!” Det var lika roligt varje gång, att befinna sig på ett helt annat ställe i viken än vad man trodde!

En gång var min bror så slug att lyckades få mig att ro fram till en grannbrygga, där han hoppade av. Sedan bad han mig ro bakåt innan jag fick titta –  och oj, jag befann mig HELT ENSAM i båten och min bror stod på en brygga en bit i från! Det var stort! Härligt och skrämmande på samma gång.

När vi gick hem från havet hade himlen blivit ljust blå och förtrollningen var bruten. Och vi gick och la oss och sov gott i ett par timmar ända tills det var morgon på riktigt, vilken i vår familj brukade börja runt halv tio.

1200tmp (1).jpg

Min bror och jag ca 1975.

17 thoughts on “En trevlig tjej – Ett ro-ligt minne

  1. … jo jag var kanske liite för snabb i publiceringsfingret, men en eka ser inte ut så där… Det vill jag gärna att du ska veta!*känner sig VÄLDIGT duktig*

    Gilla

    • Jag har googlat eka nu och det kommer upp bilder på dels såna med ”avhuggen” trubbig front, men även på likadana båtar som den ovan.

      Gilla

    • Hm..jag förkortade inlägget rätt mycket då det fick noll kommentarer en lång tid och vet inte om jag sparade rätt saker .Men tack!

      Gilla

  2. Hur lång tid då`då? En dag? Det är ju så få inloggade på dagarna, inbillar jag mig, men jag skulle ha läst det även om det var långt.

    Gilla

    • Vilken fin komplimang att du skulle ha läst det även om det var långt! 🙂 Men jag tror det var fem timmar typ utan kommentarer.

      Gilla

Kommentera

