En trevlig tjej – Sluta tro att det är synd om lydiga hundar!

När jag hade en schäfer och var ute och tränade henne i tex spår eller det som kallas ”lydnad” (erkänner att ordet inte är så kul), så hörde jag vid något tillfälle en utomstående säga ”Stackars hund!” då de såg med vilken fart min hund kom på ”inkallning”. (Som om jag skulle kunnat tvinga henne att komma som en kanonkula!)

Den som säger så har gruvligt missförstått hundens väsen. Hundar är ursprungligen framavlade från vargar – ett djur som är ett flockdjur och där alla i flocken samarbetar både när det gäller ”valpuppfostran” och att nedlägga byten, och där flockmedlemmarna kommunicerar på vargspråk med varandra hela tiden.

Hundraserna är, även om de är tusentals år gamla, framavlade från dessa vargar. Men människan har vetat att dra nytta av vargens inneboende egenskaper och förstärkt viljan att arbeta och kommunicera än mer, för att kunna använda hundar till t ex vallning, jakt eller som vakthundar. En del hundraser har därför ett extra stort behov av och en stor kapacitet att just arbeta, t ex som polishundar, lavinhundar eller tullhundar.

Det jag vill förklara är att en hund som inte får behovet av att få ”jobba” tillfredställt och som inte får några arbetsuppgifter alls i regel är EN OLYCKLIG HUND! Den är lika ”glad” som ett barn eller tonåring är som blir lämnad vind för våg, som inte behöver gå i skolan, som aldrig har några aktiviteter eller blir ”sedd”. Hur snällt är det?

Om hunden inte får jobba kan det sluta i katastrof om det gäller en stor bruks- eller jakthundsras, som då hittar egna sätt att ”aktivera sig” på tex genom att bita sönder möbler eller jaga cyklister – men alla hundar behöver få använda sin hjärna och inte bara få motion!

Ibland kan människor ställa krav på hunden som hunden varken förstår eller klarar av att leva upp till. Det är däremot väldigt grymt och gör ont att se. För att inte tala om grymma bestraffningar, som dessutom inte gör någon nytta – surprise, men även hundar lär sig bäst genom uppmuntran!

Men sluta tro att en hund som får leva ”i total frihet” och som inte tränas är en lycklig hund!

Min hund kunde jag lita på till 100 %, dvs jag kunde ha henne lös överallt och jag visste att hon aldrig aldrig skulle springa ifrån mig, springa fram till främmande eller jaga ett djur (här ska erkännas att hon var en exceptionell individ, alla hundar är absolut inte lika mottagliga för träning och dess ägare ska inte klandras för det). Men vi hade tränat henne och jag visste därför att jag kunde lita på henne. Men jo – jag hade henne kopplad bland andra människor ändå eftersom de som jag mötte inte visste detta om min hund och jag tog mitt ansvar som hundägare. Jag ville inte skrämma någon med min hund, och hoppas att jag inte gjorde det.

Men vilken hund tror ni är lyckligast – den hund som ingen tränar och som därmed måste leva hela sitt liv i koppel eller instängd ensam eller den som kan ges frihet just för att man har tränat den? Förutom att hunden alltså VILL jobba (i olika grad beroende på individ och ras).

Svaret är säkert självklart för väldigt många av er, men ni som fortfarande tror att ”en otränad och olydig hund” är en glad hund vill jag få att tänka om.

48 thoughts on “En trevlig tjej – Sluta tro att det är synd om lydiga hundar!

  1. Jag förstår precis vad du menar. Människor har sina hundar som leksaker och babysubstitut och förstår inte att hundar måste leva som hundar. Jag är själv inte hundägare men jag ser ständigt hopplösa ägare med olyckliga och olydiga hundar. Våra grannar har lämnat sina hundar ensamma hela dagen och de har nu ylat i över sju timmar.

    Gilla

  2. Märklig inställning vissa har. Det är ju BRA att en hund gör som den blir tillsagd. Matte/husse är ju flockledaren.Som du skriver har dessa människor i så fall inte alls fattat hundens innersta väsen.Det är i så fall synd om de hundar som INTE är uppfostrade.Kao

    Gilla

    • Ja det där med att vara flockledare och att det innebär en otrygghet för hunden att inte veta vem som är ledare är också en historia som måste förklaras ibland tyvärr…

      Gilla

  3. en av mina första hundar så hände det då och då att jag glömde kopplet (precis som övriga familjen när de gick ut med honom) när vi gick ut… det behövdes inte… det vi sa vad lag för honom, no mather what… vilket var jäkligt skönt…hur min familj lyckades? sunt förnuft… lyckades mina föräldrar att fostra mig och mina syskon samt ett antal fosterbarn så fixade de även hundar…

    Gilla

    • Visst är det så. Sen så måste man erkänna att olika hundraser är olika benägna att ”sticka” – det är ju liksom lättare med en vallhund än en stövare t ex…

      Gilla

  4. Den första schäfern tränade jag spår med, ingen tävling, bara för vår egen skull. De 2 andra var omplaceringar, scäfern skyddsdresserad. En skarp men snäll jycke. Greyhounden var som han var, lite halvgalen, inte mycket att jobba med, men han gillade sök, visuellt, han hade ögon som en örn.Hundar är helt okej, däremot finns det en hel del människor som jag kan spy på.

    Gilla

  5. Folk är mongo, för de tror att all form av lydnad är fel, så de tolkar in mänskliga värderingar på en hund, VA?Men alla tecknade filmer har förvrängt huvudet på dessa naiva svenskar.

    Gilla

    • Jo jag får väl säga att det lyckats rätt bra -men frågan är om du får tillräcklig mental stimulans? Hon/han låter dig väl t ex söka efter försvunna föremål varje dag?

      Gilla

    • Då kan du också hamna på Hunstallet! Kanske ses vi när jag kommer ut och stimulerar dig mentalt genom att gömma dina handskar ute i skogen!

      Gilla

  6. Det är du som drar paralleller, jag skrev det som dök upp i min tanke. Ett talesätt som funnits lika länge som att ”kvinnans plats är vid spisen”. Slappna av, alla är inte elaka män.

    Gilla

  7. hundarna försöker förstå ditt beteende,men detär inte alltid lätt. Att hundarna sitter med en tom blickhar egentligen med avancerad yoga teknik och ett högre voffvoff medvetande..Nästa gång dom lyfter på höger ben upp i luftenbetyder det,jag gillar läääget

    Gilla

    • Får jag då fråga om din tolkning av Guns beteende? Hon var tik men stod på händer, dvs lyfte båda baktassarna, när hon kissade.Jag vet att du suktar efter nåt intellektuellt, men Gun ÄR intellektuell, enligt min uppfattning.

      Gilla

  8. En teori enl expertisen var att ju högre man (hunden) pissar, desto större hund, större hund – mer respekt, och mer respekt – bästa bitarna osv. Kanske man har andra ideer idag, men den tanken är ganska bra.

    Gilla

    • Talar du om Guns sätt att stå på händer nu?Jag skulle annars vilja fråga dig om skillnaderna mellan greyhound och schäfer -jag har trott att vinthundar kan springa fort men är lite ”korkade” – har jag fel?

      Gilla

  9. Jag hade tänkt dra till med ”En lydig kvinna är en lycklig kvinna”, men någon hann före. Så jag säger bara att jag föredrar katter. 🙂

    Gilla

    • Varför hade du tänkt att ”dra till med det”? Det är det som är frågan, och som säger något om dig men varken om hundar, katter eller dess hussar och mattar. Men jag har förstått att kattägare gärna vill identifera sig med sina katter – jag är självständig! – men face it, även människan är ett flockdjur.Vilket är anledningen till att du överhuvdudtaget bryr dig om att svara på ett blogginlägg – en ”katt” hade inte gjort det!

      Gilla

  10. Greyhounds är inte dumma, de springer utav helvete fort, de är ju egentligen de öppna viddernas herrar. De jagar snabbt och ljudlöst, de planerar sin färdväg, räknar blixtsnabbt ut bytes troliga färdväg och kan därför vinna mycket terräng på att genskjuta. Fast de kan se korkade ut, favoritställningen är i soffan med benen rakt upp i luften som en död gnu i öknen eller mitt i den stekheta solen. De är inga vinterdjur, hålla dem norr om Dalälven är att betrakta som djurplågeri, de är i de närmaste hårlösa undertill.Att jämföra schäfer och greyhound blir lite fel, intelligensmässigt vet jag inte vem som vinner, det beror ju vad man söker. Ska jag ha en kompis blir det en schäfer, vore jag bonde med egna öppna marker skulle jag skaffa en greyhound, för de måste få sträcka ut ibland… och de jagar hela tiden och det är otroligt fina hundar.Gun pinkande kan väl ses som att hon har ett stort ego och vill visa att hon faktiskt ÄR en stor hund, fast i en liten kropp.

    Gilla

    • Precis så har jag uppfattat dem, och jag håller med om att tala om intelligens är fel ord; därför kan man inte heller jämföra hundar med katter, då de är olika djur med olika uppgifter för att överleva. Jag var ju ute med en vinthundskorsning här om sistens (Aurora) och hon var väldigt mjuk men hade ett klart intresse för hararna på fältet! Tyvärr hade hon blivit illa behandlad och verkade stukad (hade tagit hand om henne om jag kunnat). Min schäfer älskade att leka med sina två irländska varghundskompisar, för de lekte ”snällt” och tyckte om att springa, medan schäfrar ju annars mäter varandra i närkamp utan att springa, som du vet.

      Gilla

  11. hon är helt klart intellektuell. Hon håller fram tassarnaför att kunna hålla i boken som handlar om hunden som var fastbunden i Pompeji.Den överlevde första dagen dåPompeji bombarderades med sten o aska. den desperata hunden klättrade högre upp tills den hindrades att fortsätta. Med huvudetpressat nedåt övermannades den övergivna vakthunden till slutav askmålnet och kvävdes till döds.slut.

    Gilla

    • Det gjorde jag inte alls. Katter är utmärkta djur. Skrev bara att dess hussar/mattar ofta inte är så lika sina djur som de vill inbilla sig.

      Gilla

  12. Vår första hund fick, pga av vår egen okunnighet, en synnerligen ”fri” uppfostran, dvs han fick ingen uppfostran alls eftersom mina föräldrar var sådana där människor som skulle ha sagt ”stackars hund” om en sådan som din.Följden blev att han trodde sig vara flockledare, vilket han naturligtvis inte alls klarade av. Den hund är inte född som kan leda en människoflock. Men han försökte och det ledde till upprepade konfrontationer, ibland med blodvite.Nu efteråt förstår vi hur förvirrad han måste ha varit och hur mycket tryggare han liv skulle ha blivit om vi hade satt gränser och redan från början utövat ett aktivt ledarskap, istället för att vela och sända ut en massa motsägelsefulla signaler.Nu var vår hund en beagle och oftast snäll, så han var inte farlig, men jag ryser när jag tänker på hur det kunde ha gått om han hade varit stor, stark och aggressiv.

    Gilla

    • Ja vem gjorde inte fel med sin första hund… men det var inte en schäfer i vårt fall, tyvärr får jag säga för vår första hund hade ett typiskt ”gulligt” utseende (lite lik beagle fast det var en vallhund) som drog till sig föräldrar med sina barn,och han var rädd för männniskor…) Vårt största fel var att vi tog en valp som visade mycket tydliga tecken på rädsla, när det är så att även hundar som är naturligt reserverade som vuxna, ska vara frimodiga och kontaktsökande när de är valpar!Dessutom var han väldigt dominant och ”hård” (vallade kor och var därför programmerad för hårda tag och klara kosparkar osv) och jag var 14 när vi fick honom och han ville inte se mig som ledare, och blev naturligtvis som du beskriver också stressad av den situationen. Inte bra alls kan jag säga!

      Gilla

    • Men frågan är om du slickar andra i stjärten? Det finns det ju människor som gör, har jag hört. Det är nog mest kvinnor som vill tro sig om att vara som sina katter, annars tror jag: Jag är graciös, självständig och mystisk! säger de innan de går i väg till Friskis &Svettis för lite gruppgympa.

      Gilla

  13. Knäppt att det finns människor som tänker att en lydig hund som följer sin matte/husse skulle vara olycklig. Tycker ofta att sådana hundar ser lyckligast ut…Idag däremot såg jag något som störde mig, en hundägare som utan att titta på sin hund eller kommunicera med den alls bara gick och ryckte i kopplet hela tiden för att hunden skulle hålla sig nära. Hunden hade inte en chans att kunna förstå vad den skulle göra och då kan jag faktiskt tänka stackars hund….

    Gilla

  14. Likaså finns det hundägare som inte fattar att hundar är mycket sociala djur oavsett storlek.Hundar som inte får vara sociala visar fel beteende och riskerar råka illa ut.Bara för att ”min” större hund kanske kommer fram till någon mindre hund och vill hälsa så betyder det inte att min hund är farligare än din.Börjar ”du” dessutom slita och dra i kopplet så ger du din hund inte en chans att visa sig undergiven och då uppstår lätt problem.Har jag en dominant hund, vilket inte är detsamma som aggressiv, så vill min hund tvinga din till underkastelse, då tror du med en mindre hund allt för ofta att min vill bitas.Kanhända sker så när du snurrar runt din mindre hund som vore det en karusell.Det bästa mötet är två hundar som är lösa, där de kan få lov visa hela sitt beteende.Och klarar hälsa utan att ägaren lägger sig i.* din och min i denna text ska inte tolkas personligt.

    Gilla

Kommentera

