En trevlig tjej – Man bör ta seden dit man kommer

Jag är sfi-lärare, dvs lärare i svenska för invandrare . Det trivs jag väldigt bra med. I synnerhet som mina elever nästan alltid är så trevliga och respektfulla mot mig (har faktiskt inte varit med om motsatsen).

Men det gör mig samtidigt arg. För i alla fall när det gäller ungdomsskolan så är det ju så att i Sverige är vi inte trevliga och respektfulla mot våra lärare. Där säger man ”Håll käften jävla hora” till sin lärare, har jag hört.

Det borde invandrarna också göra tycker jag! Det är fel att de propsar på att vara trevliga och respektfulla. Man får väl ta seden dit man kommer!

33 thoughts on “En trevlig tjej – Man bör ta seden dit man kommer

  1. Inte bara det, de kan i samma veva ge läraren fingret och säga HÅLL KÄFT DITT JÄVLA SPRUTLUDER.Då har de verkligen tagit sedan dit de kommer, eller hur?!

    Gilla

  2. Ja och tänk om de börjar blanda in sina trevliga gener med våra otrevliga. Hur skulle det se ut med ett land av messmöriga småtrevlingar! Nej så kan vi inte ha det. Vi måste hålla på oss tills de lärt sig hur det går till här!:O)

    Gilla

  3. Herregud… det är såklart samhällets ansvar att se till att de lär sig såväl svenska som kulturattityd. Samhällets… dvs DITT!Fuck!

    Gilla

    • Jag vet att jag inte har lyckats riktigt än… men jag försöker ända att pränta in ”hora” och ”jävla bög” så gott jag kan.

      Gilla

  4. Jag vet inte vart ni bor men där jag bor kan även invandrare säga ”hora” käften din fitta” och annat precis som de svenska ungdomarna. Skillnaden mot innan är väl då att de lärt sig säga det på just svenska..

    Gilla

    • Ja men det visar att integrationspolitiken faktiskt har lyckats! För när de kommer till sfi kan de det inte, eller rättare sagt, skulle aldrig komma på idén även om de kunde. I klassrummet alltså.

      Gilla

  5. Ha ha ha ja du är rolig du =)) Men min erfarenhet är faktiskt att fula ord är dom första svenska ord dom lär sig men det kanske bara gäller här ute i Bronx ? Kraamar

    Gilla

  6. Ewa: Brukar inte fula ord vara det första man frågar efter när man träffar nån från andra länder… kuk och knulla kan man säga på många språk vid det här laget. *L*Anna denn treliga tjejen: Roligt och samtidigt tänkvärt inlägg! Du gör ett hästjobb med att få invandrarna att bli ordentligt integrerade. Tänk bara på att lära dem att det inte bara är VAD de säger utan HUR de säger det som är viktigt… det gäller att se ut som om man inte har nåt innanför pannbenet… lite lobotomerad blick liksom…. samtidigt som man har ett hånflin i mungipan….

    Gilla

    • Där har jag missat nåt…ska öva på mitt eget hånflin lite mer tror jag för att känna att jag har fast mark under fötterna när jag lär ut till andra.

      Gilla

  7. Åh så bra att du tar tag i det här! Kan du se till att de slutar vara serviceminded, säga tack och önska en bra dag och så när de jobbar i affärer också vore det super.

    Gilla

  8. Jag tycker faktiskt det är upprörande att de så hårt håller fast vid sin kultur. Jag har fullt sjå med en del patienter, de envisas med att använda ord som tack, vänlig, osv. Dessutom tar de i hand när de tackar… jisses, någon ordning ska det väl vara!

    Gilla

  9. Det går väl inte att komma ifrån att vi måste berika deras kulturer med lite vanlig ohyfs hur ska vi annars få dem att visa oss respekt och fruktan. Det känns gott att veta att du står på barrikaderna och värnar om vårt.:O)

    Gilla

  10. ……Jag tycker att vara trevliga och repekfull är bra för alla håll och därför gör jag det, det spelar igen roll om var jag bor—jag är invandrare i Sverige.

    Gilla

  11. Jag tror att du helt enkelt är för sträng mot dem, de vågar helt enkelt inte säga hora till dig, eller helt enkelt klippa till dig bara rakt av. Du får väl helt enkelt vara en trevlig tjej, så att de kan slappna av och inte sitta på helspänn hela tiden.Och sen får du väl lära dem lite trevliga rimramsor, typ slampa, klampa, trampa, luder, puder, osv.Och funkar inte den trevliga stilen får du helt enkelt hota med att underkänna dem och de inte lär sig att uttrycka sig adekvat.

    Gilla

    • Det här var alldeles utmärkta råd. Och jag förstår själv nu att jag varit alldeles för sträng. Att underkänna dem har jag själv varit inne på tidigare.

      Gilla

Kommentera

