En trevlig tjej – Tro inte att jag hör vad ni säger!

I går fick jag mina hörapparater, som jag ska ha på båda öronen.

Det känns sådär. Inte för att de är så fula tycker jag, då de är i minsta modellen och består av ljus metall och en genomskinlig liten plastslang (kunde inte förmå mig att lägga ut en bild på mitt öra då det såg snuskigt intimt ut tyckte jag).

Men jag tror att folk ska tro att jag är mer handikappad än jag är, och det stör mig av någon anledning. Min hörselskada är så lindrig att få har märkt den, och jag kunde välja att avstå från min apparat om jag ville. Fast då skulle jag få betala med att känna mig mer trött om dagarna, då det krävs mycket omedveten ansträngning om ens hörsel inte är på topp.

Jag får trösta mig med att jag inte har den på om nätterna, så förhoppningsvis kommer jag inte att höra väckarklockan i fortsättningen heller….och kan skylla på min hörselskada!

19 thoughts on “En trevlig tjej – Tro inte att jag hör vad ni säger!

    • Det är så jag menar också! Därför brukar jag dyka upp vid lunchtid på jobbet och bara peka lite menande på mitt öra, så utgår jag från att cheferna förstår.

      Gilla

  1. Folk är snabba med att döma så jag förstår din känsla. Vet inte om du läste det jag skrev om när min son satt i rullstol som nyopererad och vi var ute på promenad. Han var trött och hängde lite med huvudet och folk runt om fick något vått, medlidande i synen. De trodde minst han var cp-skadad. Minst. Att det inte behövde vara exakt så illa fanns garanterat inte i deras tankar.Risken är ju att man får förklara sig om och om igen och nästan ursäkta sig:-”Nej, så hörselskadad är jag inte osv. ” Fast det inte skulle behövas egentligen om folk inte lade så mycket energi på ganska ovidkommande saker.HUR kommer man runt det tro?

    Gilla

    • Jag läste det om din son och det var rätt jävligt. Vet inte hur man kommer runt det, utan antar att jag antagligen får vänta ut dem (till slut tröttnar de nog på att tala TYDLIGT och eller skrika, vilket nog är ett problem för dem som är gravt hörselskadade) eller också får jag helt be dem coola ner sig lite… : )

      Gilla

  2. Visst är det bedrövligt att vi med osynliga handikapp möts av sådant oförstående från folk omkring oss, jag har slutat förklara….orkar inte då folk inte verkar ens bry sig om att försöka förstå.

    Gilla

    • Ja det kan jag tänka mig. Eller snarare det vet jag då jag även haft fibro som nu är på bättringsvägen men inte bra. Hörapparaterna syns ju i alla fall…tyyvärrr! : )

      Gilla

  3. ..menar nu inte att vara elak, men..det finns väckarklockar med en vibrerande dosa attlägga under huvudkudden så känner du vibrationeräven om du inte hör signalen…(min döva dotter har en som vi köpte på Clas Ohlsonsför några år sedan)Kraam från Mogi

    Gilla

  4. Det där med hörapparater får folk att bära sig ovanligt lustigt åt. Inte den som har apparaten utan andra. De pratar jättehögt! Fattar tydligen att hörapparaten är till för att ge en normal hörsel! Hoppas du slipper skrikande folk i dina öron!

    Gilla

  5. Du är ju inte förändrad bara för att du hör bättre med hjälpmedel. Du är är ju samma trevliga tjej i alla fall fast du hör bättre och det kan göra en ännu trevligare. Du har allt att vinna. Hör det!:O)

    Gilla

Kommentera

