En trevlig tjej – Därför har kvinnor lägre lön

Inte helt förvånande tycker ni kanske, så läggs grunden för skillnaden mellan kvinnor och mäns löner redan på dagis.

Och problemet är spelen. I synnerhet de spel där det gäller vara ”lite smart”. För vad gör en kvinna när hon spelar ett spel med sitt eget eller andras barn? Jo, hon fuskar. Hon gör sig sämre än vad hon är. Så att barnet ska få vinna och bli glad.

Men har någon sett en man som låter sig besegras i ett spel med vilje? Skulle inte tro det. Män spelar alltid på blodigt allvar, även mot en treåring.

Följden blir naturligtvis att barnet redan från början lär sig att kvinnor är lite korkade, eftersom det redan vid tre års ålder vinner över sin mamma men aldrig över sin pappa. Det här påverkar sedan när barnet växer upp och blir chef och ska bestämma löner. ”Kvinnor är så korkade att en treåring vinner över dem tankemässigt” tänker de.

Jag tycker det är glasklart!

46 thoughts on “En trevlig tjej – Därför har kvinnor lägre lön

  1. Nu tror jag att du snart blir lynchad, men jag håller med. Vi gör allt vi kan för att förlora så att de stackars barnens självkänsla inte ska gå förlorat.

    Gilla

  2. Kolla in Sofia OO blogg och inlägget om hennes son, liknande inlägg har tagits bort för andra så man ansett att det bryter mot reglerna angående kommersiell användning av bloggen.Har bloggat om det på min blogg.//Herr S

    Gilla

  3. jag tror att du har en poäng, sen tror jag också att det handlar mycket om att män tidigt inom sporter lär sig att göra allt för att vinna och inte ta så mycket personligt…sen tror jag att det handlar mycket om att män är frihetstänkande och vågar ta större risker…och detta får givetvis resultat i ett kapitalistiskt system, men det många glömmer är att de fattigaste också är män…men feministerna brukar oftast jämföra kvinnor som ofta ligger i mitten, med män som ligger högst upp…och då blir det en konstig jämförelse eftersom man inte jämför med männen som har det sämst…

    Gilla

    • Jag hänger inte riktigt med i alla du skriver ( i betydelsen förstår) men det är ju rätt väntat då jag misstänker att jag är kvinna.

      Gilla

  4. Vad är poängen med att lägga sig?Visa barnen att de kan vinna, även om de är dåliga???Jag förstår poängen med att ge barn självförtroende, men underskatta inte barns intelligens(underskatta gärna vuxna män).

    Gilla

  5. Själv ”tror” jag att en av de bättre gåvorna du kan ge ett barn är att överleveva nederlag och att tro på sitt sanna jag.Min älskade mamma byggde trygga murar åt mig när jag var barn, gissa om chocken var stor när jag klev ut i verkligheten alldels ensam.

    Gilla

    • Jag gissar att den var stor ja. Och håller med om det är viktigt med att klara av nederlag. Egentligen skrev jag mitt inlägg mest på skoj, men lite sanning ligger det faktiskt i det jag skrev. Mammor gör barnet ingen tjänst som alltid låter det vinna.

      Gilla

  6. Jag förstår din poäng, ville bara belysa den andra(manliga i det här fallet) sidan.Då kör vi på vinst varannan gång, så lär sig barnen att vi är inkonsekventa 😉

    Gilla

  7. Det räcker ju med att öppna en leksakskatalog för att se detta… Även om en pojke gärna leker med en docka sà är det inte okey, men detsamma gäller ju om en tjej gillar tuffare lekar… Barnen har ju anmält vissa ansvariga för detta… De förstàr mer än vi tror!

    Gilla

  8. Själv blir jag sur när jag förlorar i Singstar mot sonen…. Han sjunger ju så bedrövligt högt att jag inte kan höra hur det egentligen ska vara. Det är fusk! Önskar han var en ….en, jag vet inte vad för att tesen ska bli rätt. Men när jag spelar spel ska JAG vinna. Det är bäst för alla parter.Fast seriöst tror jag du har en poäng.

    Gilla

  9. Men det räcker ju inte att en man lägger sig platt precis som det inte räcker att en kvinna vägrar lägga sig. Och det är fortfarande spel jag tänker på. 🙂

    Gilla

  10. När jag växte upp så bad min moster mig, mina systrar o våra kusiner låta våran yngsta kusin vinna när vi spelade, så hon inte skulle bli ledsen. Jag blev förbannad och ifrågasatte min mosters beslut.Hennes svar var, Yris du är stor, hon är liten. Hon förstår inte. Redan då lovade jag mig själv att aldrig låta ngn vinna för att bli glad. Låter aldrig mina barn vinna i spel, det är ju verkligen att sätta krokben på både mig och dem.Men jag förstår din tankegång och det skulle inte förvåna mig att det är precis så.

    Gilla

  11. Haha…jag låter aldrig barnen vinna i spel! Allra värst blir jag i föräldrar-barn-matcherna! Då är jag skoningslös och brutal och kvinna och fattig…

    Gilla

Kommentera

