En trevlig tjej – Jag fick en hjärtinfarkt i dag (trodde jag)

Jag är faktiskt inte hypokondriker. Men vad ska man tro när man efter att ha gått upp med tvätten för alla mina trappor och satt sig vid datorn, efter några minuter får en värk i vänstra delen av överkroppen som gör att man inte vill resa sig upp och får svårt att andas? En värk som inte går att lokalisera, och som gör lika förbannat ont under minst en kvart. Till slut greppar man telefonen som står framför en och ringer sjukvårdsupplysningen. Och surprise – de säger att man ska åka direkt in till akuten! (Vad annars skulle de säga liksom).

Men då tänkte jag till. Jag tittade ut genom fönstret och såg solen skina. Och jag tänkte – vill jag sitta på akuten och ha hjärtinfarkt just i dag? Jag bestämde mig för att det ville jag inte. Kanske en annan dag, men inte just i dag.

Nu går smärtan att lokalisera – jag har fått typ lindrigt ryggskott mellan skulderbladen och det strålar mest mot vänster sida. Det gör lite ont men är trevligare än hjärtinfarkt, och går att lösa med en värktablett. Och jag är nöjd med att akuten fick nobben, för som alla vet kan de vara rejält långdragna och tålamodsprövande, såna där besök.

P.S Fast jag vill naturligtvis inte uppmana någon annan att göra som jag – det KAN ju vara en infarkt och jag vill inte ha ert liv på mitt samvete, tack!

20 thoughts on “En trevlig tjej – Jag fick en hjärtinfarkt i dag (trodde jag)

  1. Tur att det gick vägen, men det är som du säger inget att rekommendera, bättre åka in om man är osäker på vad det är..Krya på dig!!

    Gilla

  2. Men HALLÅ…Så där får du inte skrämmas..Läste överskriften och hoppade till.Är du riktigt övertygad om att det är ryggen så ok..Men är du minsta tveksam så åk NU/kram.

    Gilla

  3. Jo, man ska ju välja rätt dag att få hjärtatack på, i alla fall inte när det är soligt och varm. Jag hade gjort precis som du………

    Gilla

  4. Akuten sux..(notera min ungdomliga stavning av sucks, ,så ungdomlig att jag säkert inte får hjärtinfarkt på ett tag iaf)R.

    Gilla

  5. Alltså fy dig! Man gör inte så som du gjorde. Nu var du dum mot dig själv! Inte för att jag själv hade gått, men du borde banne mig ha gjort det!

    Gilla

  6. Jag har en kota som sitter lite glappt just där. Med ojämna mellanrum ger den sig på glid och flyttar sig någon millimeter, så jag vet exakt hur det känns när smärtan sprider sig… givetvis ALLTID åt vänster!. Numera rör det mig inte i ryggen (förlåt, kunde inte låta bli!) men första gången det hände blev jag verkligen rädd.Fast jag gick inte heller till akuten. Jag hade prov i ellära, så det fanns inte tid!

    Gilla

    • Jo det kändes ju rätt likt som man föreställer sig att det känns om man får ont i hjärtat. Inte visste jag att du var elkunnig!

      Gilla

  7. Jag läste in de eltekniska gymnasieämnena på Komvux på den tiden. De samhälls- och naturvetenskapliga hade jag redan, men det var inte så ”bara” ändå.Eländes elände, som vår ungerska lärare Judith brukade skriva på försättsbladet.Sen läste jag teknikeråret också av bara farten, fast inom grenen miljömätteknik. Alla de gamla mätinstrumenten börjar vi få in på museet nu. ;o)

    Gilla

  8. Tycker det inte var särskilt smart av dig att ignorera deras uppmaning att åka in till akuten. Kommer du in där med sådana smärtor så slänger de ner dig på en bår o in i ett akutrum, så du hade inte behövt vänta.Så, nästa gång. Lyd mitt råd….ÅK IN!!!

    Gilla

  9. Yris…hmm… njaeee. En gång när jag satt på akuten så satt en man med hjärtsmärtor och han fick vänta en 15 min innan han kom in. Innan dess hade han åkt buss i en timme för att komma dit. (Puckot bodde låååångt norr om sthlm och hade inte ringt ambulans)Eftersom Anna vet att det inte var hjärtat utan skulderbladsmuskler så var det ju bra att hon inte åkte in trots allt.

    Gilla

  10. Att han inte fick hjälp Gloria är väldigt märkvärdigt och illa. När jag kom in med över 40 graders feber o knappt kunde stå på benen så blev jag nerslängd (ja nästan då) på en bår. Behövde inte alls sitta och vänta. Utan rakt in i akutrummet.Men sen visste ju inte Anna att det var skkulderbladsmusklerna i en början.

    Gilla

Kommentera

