En trevlig tjej – Oj, vad gott det blev!

Jag har en kompis som har en väldigt söt dotter. En gång var jag hemma hos kompisen och vi lagade middag tillsammans. Dottern, som var just fyllda tre år då, fick vara med och ”hjälpa till” med att skära frukten till fruktsalladen, som vi skulle ha till efterätt.

Hon lyckades med viss möda göra ett hack i en skalad banan med den trubbiga plastkniv hon fått för att hon inte skulle göra illa sig, varpå hon utbrast, efter att ha sett sitt verk:

– Oj, vad gott det blev!

Jag tycker det var väldigt roligt. Och det var ett tydligt tecken på en språkbegåvning anser jag. Bara tre år men hade redan snappat upp vad man säger och hur man säger det när man lagar mat!

18 thoughts on “En trevlig tjej – Oj, vad gott det blev!

  1. nja, jag tänkte mer på hennes uttryck ” oj, vad gott det blev”!för så säger ju alla mästerkockar med självförtroende

    Gilla

  2. De små ska nog inte vara i närheten av mig, de tar ju hela armen om jag ger dem lillfingret. ;-)Jag kan inte motstå dem heller… Jag spelade lite fotboll med en liten kille på svenska kyrkans gård, därför att han var ensam medans hans mamma pratade med en av personalen. Han blev lycklig över att en vuxen endast spelade litegrann med honom… Det var mest för hans skull som jag gjorde det… Han tycker om mig… Det syns när jag träffar honom…

    Gilla

  3. ungefär såfast jag har svårt för den däringa tinahon är för käck för mig(by the way, finns lakritsgodiset käck kvar?)

    Gilla

  4. Jag lånar lite utrymme här och kommenterar din parafras”visst gör det ont när snoppar brister”på en annan blogg.Är du en sån där militant gladfeminist? 😉

    Gilla

Kommentera

