En trevlig tjej – Det var ett jävla tjat om burkor!

Men det har inte tjatats tillräckligt, så därför tjatar jag i och med detta inlägg lite till! Det jag vill säga är:

Såsom burka- och niqabfrågan diskuteras i massmedierna och på debattsidorna i de stora dagstidningarna så kan man tro att det handlar om ett stort samhällsproblem.

Därför upprepar jag: jag har arbetat i snart elva år som lärare i svenska för invandrare, på flera olika skolor. Men aldrig någonsin har jag sett en elev bära burka! (Burka är den typ av dräkt som har ett tyggaller framför ögonen och som förekommer framförallt i Afghanistan). Endast en gång har jag varit med om att en elev, i en annan klass än min, ville bära niqab, som är en dräkt som täcker ansiktet men visar ögonen.

Och då har jag naturligtvis inte bara sett mina egna elever utan hela skolans i de skolor jag arbetat i.

Många tusentals muslimska kvinnor har jag alltså sett, men som sagt, aldrig någonsin en burka och endast en gång en niqab. Faktum är att de flesta muslimska kvinnor inte täcker håret alls. Därefter kommer de som har ”sjal” men som klär sig västerländskt i övrigt, sedan kommer t ex somaliskorna som visar ansiktet men har en mer heltäckande dräkt.

Och som sagt, EN niqab.

Vad är då min inställning i frågan? Jo, liksom de flesta andra är jag fullständigt emot burkan och niqaben, eftersom jag vill kunna se ansiktet på den människa jag möter, och då jag ser dessa plagg som kvinnoförtryckande som lägger ansvaret på kvinnan för hur män beter sig sexuellt.

Men – jag är emot ett förbud! Anledningen är att detta skulle gynna extremisterna, de dåliga muslimerna, som är en minoritet men som vill uppvigla vanliga goda muslimer som är för demokrati och som vill anpassa sig efter det land de lever i, och få dem att ”inse” att de är förtryckta och diskriminerade.

Om ni inte håller med mig så vill jag påpeka följande: Ett tämligen stort antal av mina elever är kristna från Irak. Och skillnaden mellan dem och mig som är svensk och kristen är påfallande! För jag missar mer än gärna en högmässa – det hör tvärtom till ovanligheten att jag går i kyrkan överhuvudtaget. De däremot, missar ALDRIG en mässa eller en gudstjänst. De låter inte heller bli att fasta före påsken, den tid då vi sekulariserade svenskar äter semlor mest varje dag. Det är av yttersta vikt för dem att få utöva sin religion. Kan man gissa på att det till viss del beror på att de tillhör en grupp som numera förtrycks och hotas och mördas i sitt förra hemland? Aldrig blir en tro så viktig som när den är hotad eller man förbjuds att ha den!

Samma sak gäller i Polen – den forna kommunistiska sovjetstaten där religion var förbjudet har efter att landet blev självständigt tydligen blivit mer katolskt än själva Vatikanen.

Förstår ni nu varför jag är emot ett förbud av burka och niqab?

67 thoughts on “En trevlig tjej – Det var ett jävla tjat om burkor!

  1. Hej, känner mig lite dum över min kommentar till dig på Kyrksyster. Det var lite låg nivå på min kommentar så jag ber om ursäkt för den. Ibland går det lite för snabbt 😀

    Gilla

    • Det är helt lugnt Mysan! 🙂 Eftersom jag inte utvecklade hur jag menade när jag jämförde dessa saker så var kanske min kommentar lite låg faktiskt och lätt att missförstå! Friends! : )

      Gilla

  2. Bra skrivet. Klokt.Men jag är av den åsikten att folk måste få ha vilka kläder de önskar. Här i Sverige har vi ju också vissa klädkoder, särskilt ungdomar.Om slöjan är ett tvång är en annan sak, men du vet liksom jag att många muslimska kvinnor VILL HA niqban. Varför skulle de inte få ha den, då?När Shahen av Iran härskade, slet hans militärer av kvinnorna deras slöjor med tvång. Det var som att dra brallorna av oss och ett stort ingrepp i den personliga integriteten.Ha en fin dagKao

    Gilla

    • Jag tycker fortfarande inte om ett plagg som täcker ansiktet, även om de som du skriver ”vill ha den” för den symboliserar saker som jag tycker väldigt illa om. Liksom en rakad skalle och svarta kängor visar på åsikter som jag tycker väldigt illa om.

      Gilla

  3. Dessutom blir det ju helt galet om staten ska bestämma vilka kläder vi får ha och inte får ha på oss. Nånstans måste vi ju ändå dra en gräns för vad politiker kan bestämma över!

    Gilla

  4. Burka är en annan sak. I de flesta fall måste man kunna se ansiktet på den man talar med och jag betvivlar att någon sätter på sej just en burka frivilligt. Jag gillar inte burka av den anledningen att det är förtryck. Så även jag har ‘fördomar’, om man nu ska kalla det så, mot just totaltäckande klädsel.När jag var i Kuala Lumpur vimlade det av burkaklädda kvinnor och det var 38 grader varmt….Men sjal är en annan sak. På 50-talet hade de flesta kvinnor sjal även i Sverige…även om man kunde se en del av håret. Det var mode under en lång tid.

    Gilla

  5. bra sagten ytterligare aspekt är att de kvinnor som på grund av andras (eller faktiskt egen) vilja har burka eller niqab, faktiskt inte kan gå ut efter förbudetdet sista dessa kvinnor behöver är vad som i realiteten blir förbud mot att gå ut

    Gilla

    • Just det. Det var därför jag tyckte att mina chefer gjorde rätt, när den unga kvinnan som bar niqab, efter många om och men, tilläts delta i undervisningen. För hon lär ju inte få ett ett bättre liv av att inte få lära sig svenska. Kanske kan hennes erfarenheter från skolanockså leda till att hon ser att det funkar alldeles utmärkt för andra ”goda muslimska kvinnor” att sitta ”oskylda” tillsammans med män som inte är släkt..

      Gilla

  6. @Kao, tack snälla för att du berättar om Shahens tyranneri, dagens *moderna* Iranier glorifierar hans era och utelämnar hans dåliga styre som faktiskt ledde till revolution i mitt hemland. Islamfobisterna har alltid sitt säte bland den Kristna och Judiska religionen. Det var från USA hatet kom redan på 70 talet och det var därifrån det kom när Bush gick in i Irak utan någon anledning .Det finns alltid flera sidor ur aspekten. Rädsla för det okända är var hatet börjar, kunskap och information överbygger klyftorna.

    Gilla

    • Jag missade också att skriva det – att det var en bra liknelse av Kao, att skriva att det var som att dra ner brallorna på oss.

      Gilla

  7. Jag har aldrig sett någon i heltäckande plagg, förrutom på tv då såklart. Jag har sett få som har täckt håret men fler som inte har gjort det. Vad jag tänkte på att det finns ju faktiskt kvinnor som känner sig trygga bakom sin heltäckning, oavsett vad vi anser att den står för.

    Gilla

  8. Det finns ju regler om att jag som MC-förare måste ta av mig min hjälm när jag går in i en butik för att de ska se mitt ansikte. Det är bara att applikera denna regel för dessa kvinnor. Så lagen finns ju redan om att ansiktet ska vara synligt.

    Gilla

    • Jo visst, det är inte sant som vissa säger att det förutom detta förbud är helt ”fritt” hur man få får klä sig. Det är det inte. Jag tycker att man ska vara beredd att kunna visa sitt ansikte i samhället och tar illa vid mig när någon inte gör det. Men ett förbud skulle göda fanatismen och extremismen, befarar jag. Bättre då att tillåta det men att de själva sen får upptäcka att det inte funkar så bra i samhället när man söker jobb osv.

      Gilla

  9. ”Burka” är ingenting som intresserar mig att ha åsikter om, jag vill se den jag knullar med i dagsljus och ha koll på om hon flörtar med andra.

    Gilla

    • Intressant mening: Det är ingenting som intresserar mig att ha åsikter om. Du har en åsikt, men det intresserar dig inte att ha den alltså? Eller hur ska man tolka det?

      Gilla

  10. Nej, varför skulle jag bry mig om en sådan detalj. Självklart anser jag att alla ska visa ansiktet på offentliga platser, sen funderar jag inte mer över politkernas problem.

    Gilla

    • Jag anser också att alla ska visa ansiktet. Jag anser också att ett förbud kommer att leda till mer problem. Som inte bara blir politikernas problem, utan allas problem.

      Gilla

  11. Alla förbjud leder till uppror, alla ggr jag hindrades att uttrycka mig som tonåring ledde till att jag blev gravid 16 åring istället…

    Gilla

  12. Jag tycker att man ska kunna se ansiktet självklart ! Hur folk klär sig i övrigt bryr jag mig inte om. Fattar inte varför det ska vara ett sånt väsen om att man vill kunna känna igen folk och veta med vem man har att göra. Det ska inte vara nåt snack om att man ska visa ansiktet !BS Detta har jag hittat, tyvärr inte mitt påfund. Är svag för ironi, förr var jag slängd på det själv, nu är jag glad om jag kan snitsa till det ibland.Solen skiner och det är en rätt bra lördag här, hur har du det ?Ha en härlig helg !

    Gilla

    • Jag har det bra tack!Men för att återgå till ämnet: Nej det borde inte vara nåt ”snack” om att visa ansiktet, men för en liten liten grupp är det ett problem, och mitt inlägg handlade om hur vi lagmässigt ska förhålla oss till denna grupp.Trevlig helg!

      Gilla

    • Nej kanske inte på kort sikt, då de flesta muslimer som sagt är helt ointresserade av att bära burka eller niqab. Men min fasa är att de onda extremisterna nu tycker att de fått ännu ett ”bevis” för att västerlandet är islamfientligt, och att de lyckas värva några idioter till genom denna lag. Och tyvärr kan väldigt få personer ställa till med fruktansvärt stor skada, när de utför sina terrordåd.

      Gilla

  13. Problemet är nog väldigt marginellt, som du beskriver, i vår stad finns en kvinna på närmare 150.000 invånare som bär burka, niqab har jag faktiskt aldrig sett, men det finns säkerligen.Det största problemet vid ett förbud ser jag som att dessa redan förtryckta kvinnor, vid ett förbud inte ens för möjligheten att lämna sin bostad. Alltså kommer ”burkafängelset” att istället ersättas med husarrest.http://blogg.aftonbladet.se/aceeo/2009/09/forbud-mot-sloja // AndersPREMIÄR 1:a Majblogg.aftonbladet.se/sextoon/

    Gilla

  14. @det är så det blir. Ex:Ninnannahs farmor går ut utan slöja och Ninnannahs farfar måste göra något åt saken för då pratar resten av samhället och klanmedlemmarna om det. Då blir det hedersrelaterat. Det är nu det går utöver Ninnannahs pappa som går hem och ber Ninnannahs mamma att sminka sig mindre… Mamman blir pressad och låter det gå ut över barnen, alltså Ninnannah och hennes syskon.Det är så all förtryck börjarLose-lose situation.Senast jag kollade var Sverige frihetens land, vi ska stå för frihet!

    Gilla

    • Hur hedern kan ha ett sånt grepp om vissa kulturer vet nog de flesta svenskar inte om. Som jag förstår det är det klanen/familjen som är individens enda trygghet i ett samhälle som saknar Försäkringskassa, a-kassa, socialnämnder, fri sjukvård m.m. Om man förlorar sin plats i klanen förlorar man alltså allt. Det gör inte hedersbrott mindre avskyvärda men förklarar något om varför en del familjer spårar ut fullständigt om någon i den ”beter sig fel”.

      Gilla

  15. Blev lite syftningsfel ovan, ett par kommatecken trillade bort.Av 150.000 invånare har vi en som bär burka(blått ”jeanstyg”, ser varken ansikte eller ögon)De niqab jag sett på bild verkar sydda i något tunnare och lättare tyg än burka, men det kanske skiljer. // AndersPREMIÄR 1:a Majblogg.aftonbladet.se/sextoon/

    Gilla

    • Jeanstyg? Det här blir bara mer och mer intressant. Men om man inte ser ögonen, utan bara ett ”galler” så är det som du skriver en burka. Niqaben är lite ”sexigare” då den ofta är svart, med tillhörande långa svarta tunna handskar à la Hayworth och då den dessutom visar de stora bruna välsminkade ögonen.

      Gilla

  16. Kan då tillägga, att denna kvinna inte ses med blida ögon bland övriga muslimer i stan. Faktum är att de hånar henne för hennes(hennes mans) klädval

    Gilla

  17. Har ju inte varit framma och känt på hennes kläderSkulle inte tro hon och hennes man uppskattar det :ONärmaste jag kan komma är jeanstyg, Lite som denna bildhttp://www.think-israel.org/nov07pix/burka.jpgFast tycker hennes verkar klart stelare och rör sig knappt i vinden // Anders

    Gilla

    • Men kanske är det just det hon behöver – att någon kommer fram och fingrar på hennes jeansburka? Även om hon inte skulle erkänna det. (Vad hennes man tycker skiter vi i.)

      Gilla

  18. Jag tycker att man ska kunna se den man pratar med…..Funderar på hur blir det om de skulle köra bil med burka, ser dom????Hur blir det om en fartkamera registrerar att burkan kör för fort de kan ju inte identifiera personen????

    Gilla

    • Jag tror faktiskt inte att burkadamerna kör bil. Men om det gör det är det ingen fara – vi har väl alla kört i snösoväder där man ingenting ser oavsett hur vindrutetorkarna jobbar?

      Gilla

  19. Det är inte lika mycket tjat om gurkor. Undrar varför, man ser ju mer gurkor än burkor. Iaf på sommaren..iaf om man har trädgårdsland och har sått gurkfrön.R.

    Gilla

  20. Lovar, jag skall göra det nästa gång jag ser dem….Angående bilkörning, så tror jag det är förbjudet för kvinnor i länder där burka är den gengse klädreglen… och det låter ju ändå ganska vettigt // Anders

    Gilla

  21. Småskrattar lite trött åt Rogers kommentar..Trött som jag är så läste jag fel och tycktedet stod… det var ett jävla tjat om gurkor…och kom genast att tänka på handbolls Bengtsreklam om http://www.gurkburk.nu eller hur det nu var…*gäspar stort och avlägsnar mig*Godnatt & kraam från Mogi

    Gilla

  22. Jag tycker nog att kvinnan är värd något bättre än att gå klädd i burka eller niqab. Jo, jag sett kvinnor i niqab; de handlar på Maxi med sina män som går klädda i skinnjackor och jeans. Deras små döttrar kommer att gå klädda likadant en dag och deras söner kommer att ha skinnjacka och jeans. Frågan är komplex – men rent känslomässigt tycker jag illa om såväl burka som niqab…

    Gilla

  23. Det står inte alls i koranen att en kvinna ska bära niqb eller burka, inte alls,. Och om en kvinna bär det, beror det mesta på kultur, inte religion, eftersom i mitt hemland är lika ovanligt med burka som här i sverige. det räcker med slöja. O vad jag tycker om det ? heeelt emot, eftersom bär de burka eller niqab, misstolks koranen helt i så fall. Inte ens mohammad fruar bar burka och niqab då.. och jag är heeeelt säker på det.

    Gilla

    • Nej det gör tydligen inte det, även om jag själv inte läst Koranen. Problemet är att de själva anser attt det har med deras religion att göra, så ett förbud skulle de välja att tolka som att deras religion blev diskriminerad.

      Gilla

  24. Ja nu är det burkor som är inne det har burhöns alltid varit.Seden att dölja naturens skapelse är och förblir ett egoistiska människors påfund, en en till heder gjord hederslöshet hos de maktägande.:O)

    Gilla

  25. Fast, vid vissa situationer kan jag tänka mig att en burka förhöjer ens fantasiförmåga. I övrigt håller jag med dig.

    Gilla

  26. Detta har inget med ditt inlägg att göra…..Vill bara hälsa..Ty nån egen hälsa har jag inte:-((.Citerar Lars Ekborgs nyhets-sketch: Elände,elände,elände åsså ännu mera elände../ KRAM.

    Gilla

  27. Jag har tänkt i samma banor. Och även tänkt att det kommer i så fall att finnas kvinnor som inte får gå ut. Men, jag ogillar verkligen att inte kunna se människan. Inte så vansinnigt kul med folk som bär solglasögon heller. (använder ofta solglasögon själv)Allt gott till dej!

    Gilla

  28. Som du nog redan vet var jag ju Subotica (Serbien) i höstas för att hälsa på min vän och hans mamma. De är katoliker, följde med dem på en katolsk mässa och jag skämtar inte då jag säger att HELA kyrkan var proppfylld med folk, alla bänkar var upptagna, folk stod vid väggarna för att höra och se allt. Påvens mamma berättade att vid julmässan är det än fler människor, jag häpnade av derar hängivenhet. I Sverige så gapar ju kyrkorna tomma om söndagen, endast vid juldagen, påsk och ev pingst fylls kyrkorna till bredden.Kan säga att det var det mäktigaste jag varit med om, men sen kunde jag inte snacka om barnsex och präster inom katolska kyrkan med Påven, där var det tvärkört. Tyvärr….men jag kan förstå honom.Intressant inlägg.Kramar

    Gilla

Kommentera

