En trevlig tjej vill klargöra hur det funkar inom sfi

Det irriterar mig att man fortfarande allt som oftast läser att det på sfi går till så att  ”en akademiker måste sitta bredvid en analfabet”.

Det var många år sedan detta stämde, om det någonsin gjort det. Inom all sfi delas eleverna numera upp i tre ”spår” eller ”studievägar” beroende på deras utbildningsbakgrund, där spår 1 är för analfabeter, spår 2 för dem som har några års skolbakgrund upp till motsvarande grundskola, och spår 3 är för dem som har gymnasium eller mer. De första veckorna, i de s k nybörjar- och introduktionsgrupperna, kan dock spår 2- och 3-elever blandas, men det är alltså bara för en kort tid.

Det som däremot kan hända är att t ex en civilingenjör, som från början placerats i ”spår 3”, av olika anledningar inte klarar av den studietakt och det upplägg som gäller för detta spår och därför flyttas till spår 2, för att han/hon ska kunna tillgodogöra sig undervisningen på bästa sätt. Och det omvända, att någon flyttas ”uppåt”.

Men de andra ryktena om att hjärnforskaren måste sitta i samma grupp som den som aldrig gått i skolan förut är bara trams.

Så, nu har jag fått klargöra det.

29 thoughts on “En trevlig tjej vill klargöra hur det funkar inom sfi

  1. herregud, det är ju lite som cluedo, någon startar ett rykte och sen blir man helt förvirrad!hur går det med kokboken, det var länge sen det kom några maffiga recept, snygga leggings men de kan man ju knappt äta, fast de såg goda ut….

    Gilla

  2. Men hur gör man med dom som aldrig gått i skola men skaffat sig bildning på egen hand? Och dom som är professorer men saknar all kontakt med verkligheten?

    Gilla

  3. Undrar samma som kyrksyster…Plus att jag undrar hur man gör med förvirrade akademiker…*pekar från skärmet åt mitt håll*som knasigt nog först.. trodde Sfi… stod för svenska feministiska insiativ..eftersom det varit så mycket med Gudrun i media senaste dagarna…Nå hur gör man med denna akademiker??När jag läste vidare insåg jag dock att det handlade om Svenska för invandrare, vilket är en helt annan sak… och bra att det finns ;-DHa en fortsatt solig vecka! Kraam från Mogi

    Gilla

    • Du jag måste få fundera på den frågan! : ) Svenska feministiska initiativ …hm… Jag ska upplysa mina elever om det nya namnet på kursen!

      Gilla

Kommentera

