En trevlig tjej hämtar ut sitt pass

Jag var tvungen att förnya mitt pass inför min stora stundande expedition i fjärran land. Det var lite jobbigt att behöva åka till polisstationen i Huvudsta två gånger, en för att fota mig och skriva min signatur, och en för att hämta ut det.

Men det jag tyckte var liksom intressant var den mycket överviktiga Påliskvinnan som satt bakom luckan och skulle lämna ut mitt pass. Hon nöjde sig nämligen inte bara med att trött (som man kunnat tro) lämna över passet genom luckan. Nej i stället vek hon upp det, tittade på det och förklarade liksom lite högtidligt:

– Jaha – så här ser du ut!

– Tack för upplysningen! Och hur ser du ut själv? fräste jag inte surt till henne.

I stället tyckte jag det var fint med någon som hade som uppgift att sitta i en polislucka och lämna ut pass som som inte låtit sitt jobb bli rutin och som åtminstone själv var nyfiken på ”hur fotot blev”, även om kunden i fråga inte var det…

17 thoughts on “En trevlig tjej hämtar ut sitt pass

  1. En gång för länge sedan när jag fött ett av mina många barn kom en släkting förbi för att beundra bebin. När hon beundrat en väldigt kort stund undrade hon om jag inte hade några foton på den nyfödde.

    Gilla

    • Då hade hon säkert blivit glad. Men jag säger faktiskt aldrig kärring till nån. Jag ville bara verka lite ”tuff” när jag skriver mina inlägg.

      Gilla

  2. Åh, säg inte så BeBest, på mitt passfoto har jag så uppspärrade ögon att jag ser ut som om jag knarkat och inte sovit på 10 dygn. -Får jag ta om kortet? frågade jag-Nej, sa tantan nöjt, ett kort gällerJag kommer aldrig kunna lämna landet med det passet utan att få veta hur plasthandskar känns mot insidan av kroppen. Och sånt vill inte jag veta.Nu väntar jag bara på att hon ska gå i pension så att jag kan ta ett nytt pass. så om en tio år sådär planerar jag att resa utomlands

    Gilla

Kommentera

