En trevlig tjej – Gabriel är "jetteförsyld"

Det visade sig att jag inte hade behövt oroa mig så mycket som jag befarat när Gabriel skulle gå på fest med kungen. I alla fall inte av de anledningar jag trodde. Eftersom han bara är fyra cm lång nådde han nämligen aldrig upp till porttelefonen utanför ”Bajes” lägenhet på Östermalm där middagen skulle vara, utan fick stå utanför och frysa hela kvällen. Och med tanke på att han är näst intill naken i sin änglalekamen får man väl vara glad att han lever. (Visserligen kan han inte dö eftersom han redan är en ängel, men i alla fall.)

Däremot drog han på sig en riktig bonnförkylning, vilket han låter mig veta varannan minut ungefär.

Så här lät det i går kväll: (Ursäkta att jag skrivit hans repliker som han stavar själv, men jag kan inte låta bli att hämnas lite på honom.)

– Du Anna. Jag tycker du är jettedumm, men om du lagar lite Ris à la Malta till mej med saftsås kansje jag blir frisk igen!

– Jag tror nog att du blir frisk i alla fall, Gabriel, svarade jag. Man brukar bli frisk från förkylningar efter några dagar eller en vecka. Jag hinner inte göra Ris à la Malta nu, men kanske i morgon.

– Du är verkligen jettedumm och jetteselvisk också! Du tänker på dej selv hela tiden. Men jag tycker du ska tänka på mej, jettemycket!

– Jo jag vet att du tycker det och det gör jag också. Men hur är du själv då, du som för två år sedan lämnade mig dagen före julafton med en änglatjej gjord av tyll och piprensare, och som rymde året därpå med en marmorängel som du träffat på Bromma kyrkogård? Och som i år vill gå på fest med kungen utan mig och skryter om att du kommer att träffa en massa snygga tjejer där? Var det snällt tycker du?

– Ja, för du var inte buden! Det sa kungen. Han tycker också att du är dumm.

– Sa han det? Att han tycker att jag är dum? (Jag har aldrig träffat kungen.) Och vad grundar han det på i så fall?

– Du är dumm för du säger grundar och jag vet inte vad det betyder! Och jag vill ha hostmedisin för du bara frågar och frågar fast jag är suk! Jag vill ha hostmedisin med ganska mycket kånnjak i och lite äppeljos också!

– Jaja, Gabriel. Du ska få din hostmedicin och din äppeljuice. Men ingen cognac. Du vet att du har problem med alkoholen och bara för att du är förkyld betyder inte det att du får dricka hur mycket du vill. Dessutom har jag ingen cognac hemma.

– Kungen sa att du är ful också!

– Okej. Tack och god natt!

– Du är dumm och ful och veldigt avundsuk!

Här jag gick jag ut ur rummet. Medan han fortsatte att babbla från tändsticksasken där han låg nerbäddad:

– Jettedumm och avundsuk på mej!

IMG_6195-ed.jpg

Sedan somnade han och sov i ett par timmar vilket gav mig lite efterlängtad tid vid datorn.

18 thoughts on “En trevlig tjej – Gabriel är "jetteförsyld"

  1. Jag har alldeles för lätt för medkänsla, därför tycker jag rätt synd om Gabbe nu då han är jetteförsyld.Han är väl lite besviken också, när inte hans kompis kungen saknade honom så att han måste fattat att han inte nådde upp till portkodsmojängen… Jag bestämmer mig helt sonika för att det ÄR synd om Gabbe, men lite mindre synd för att han har ett rosa täcke…

    Gilla

  2. mycket intressant skrivet…o jag följde varje rad med nyfikenheto på slutet blev jag så varmt överraskad…du är riktigt Bra med orden och fantasingiver jag tusen tummar förunderbart tack…Hanna

    Gilla

    • Det vill jag inte kännas vid! Men visst kan jag erkänna att vi är likautseendemässigt jag och Karlsson.(P.S Har aldrig tänkt på förut att Gabriel och Karlsson är lite lika i sitt sätt att vara.)

      Gilla

  3. Men med Gabriel nerbäddad i tändsticksasken har du ju övertaget! Nu kan du odla hans sjukdomskänsla… ge den vissa psykiska drag efterhand… gör honom beroende av dig… SEN ÄR MAKTEN DIN!

    Gilla

Kommentera

