En trevlig tjej – Hela kyrkan var full av muslimer

När tsunamin drabbade såväl svenskar som thailändare och andra nationer vid denna tid för fem år sedan, tog en lärare på den sfi-skola där jag då arbetade (sfi=svenska för invandrare) kontakt med den närliggande kyrkan och bad den ordna en minnesstund. Flera av våra elever var från Thailand och hade anhöriga eller bekanta som omkommit eller som de inte visste vad som hänt med.

Kyrkan ställde upp direkt och var nog införstådd med att det skulle sitta människor från många olika religioner i kyrkbänkarna den dagen.

Ändå kan jag inte låta bli att komma ihåg prästens häpna ansiktssuttryck då hon kom ut från sakristian och såg ut över de fyllda bänkraderna där många av kvinnorna bar sjal!  En sådan ”publik” hade hon garanterat aldrig sett i kyrkan förut!

Det var hursomhelst ett fint minne mitt i tragiken, där alla samlades och tände ljus för de omkomna och sörjde med deras anhöriga, och då religionstillhörighet inte spelade någon roll.

14 thoughts on “En trevlig tjej – Hela kyrkan var full av muslimer

  1. Oerhört vackert och ett bevis på att människor KAN komma överens trots det där med religion som ofta ställer till det ganska friskt.

    Gilla

    • Det gör ju det, men svenskar verkar ofta tro att muslimer är negativa till kristendom och inte ens vill gå in i en kyrka, vilket är fullkomligt fel.

      Gilla

  2. Muslimerna har sällan problem med kyrkan… de låter sina barn vara med vid skolavslutningar och studiebesök och krubbvisningar. Kvinnorna går ofta på kvinnokvällar o liknande i kyrkans regi…Det är bara ett bra svepskäl för andra att ta till när man vill förbjuda kyrklig inblandning.

    Gilla

  3. Ärligt talat tror jag inte Gud bryr sig så mycket om vilket hus folk sitter i – eller vad de har på sig eller vad de äter på söndagen eller tisdagen.Jag tror Gud mest bekymrar sig vad folk GÖR, mot varann och mot världen.Prästen må ha varit häpen men Gud log nog lyckligt och tänkte att ”tammetusan, de kanske inte ÄR helt hopplösa ändå!”

    Gilla

  4. Det är det enda jag kan acceptera: ekumenisk kyrklighet, där alla religioner möts.Min dotter, då 14 år och jag lyfte med planet från Phuket 3 timmar innan Vågen kom!!!…..När vi landade hemma i Sverige möttes vi av de feta rubruikerna…Och i förrgår (och en snutt ikväll) såg jag ett minnesprogram på TV – det var oerhöert känsloladdat. Hade thailändska vänner (och ett svenskt par som bodde där året runt och just höll på att bygga en liten stugby på Koh Lak när Vågen kom).Vi kan aldrig veta när vi ska dö, det insåg jag verkligen då. Jag kan ju få en istapp i huvudet som faller från ett hustak i morgon , eller bli överkörd av ett rattfyllo. Därför försöker jag leva varje dag fullt ut och inte göra mej för stora illusioner om vad som varit eller möjligen kommer hända i framtiden.Go’ JulKao

    Gilla

  5. juldikt till anna”hur är det lilla annastår du där med din pannaja inte den under håreti juletidjag menar den som du steker köttbullar ieller fläsk som du gjorde dånittonhundrasjuttiosexmed blommigt förkläde fullt med kletoch sjuttiotal på varenda tapeti juletidi juletid”kram anna! =)hoppas du får en bra jul

    Gilla

    • Det stekta fläsket har bränts vidI juletid, i juletidMen jag är lika glad för detFast mitt förkläde forfarande är fullt med kletFör att du skriver sån fin poesiI juletid i juletidKram

      Gilla

Kommentera

