En trevlig tjej tillbakade hemma i dag vid femtiden

Tänk er själva att ni var en invandrare som skulle lära er svenska. Redan i början av utbildningen får ni lära er verb som uttrycker vardagliga sysslor som tvätta, laga mat och baka.

Men sedan när ni ska berätta om en utflykt ni gjorde i går så RÄTTAR läraren er när ni skriver ”I går jag åkte till Skansen. Jag tillbakade hemma klockan fyra”!

Skulle ni då inte uppleva det som höjden av fräckhet från lärarens sida? Det skulle i alla fall jag.

Tänk på det, att sfi-eleverna inte har det så lätt alltså. För att hjälpa dem bör vi genast göra om ordet tillbaka så att det blir ett verb. Och sedan alltid använda detta verb i stället för att säga ”jag åkte hem”, eller ”jag kom tillbaka”.

Jag ska ringa Horace, förlåt Peter, och ta upp den här saken genast. Och ni övriga hoppas jag följer mina direktiv när det gäller detta.

12 thoughts on “En trevlig tjej tillbakade hemma i dag vid femtiden

    • Jag tycker du nedvärderar oss sfi-lärare med dina impertinenta frågor. Du antyder att vi skulle visa ”Månbas Alfa” på VHS vid varenda lektion, när det i verkligheten sker högst två gånger i veckan.

      Gilla

  1. har du tips på bra latin kurser.nu menar jag antik.det utdöda språket.?har hittat lite på nätet men jagar efter mer.jag är ju fattig så jag går ju efter det billigastealltid före kvalitet. hmmm.

    Gilla

    • Inte den blekaste. Men du vill alltså ha en okvalitativ latinkurs? Jag tycker du ska mejla studieförbunden och fråga om de har något i den vägen.

      Gilla

  2. ”din kopp varmt vatten tillreds”står det i displayen på Selectas kaffeautomat när man trycker fram tevatten.annars har jag jobbat tillfälligt som ”språkstödjare” för nyanlända invandrare. vi kunde ha riktigt roligt tillsammans trots språkförbistringar.När vi vid tillfällen spelade kubb var det en som alltid sa ”jag vill ramla kungen”

    Gilla

Kommentera

