En trevlig tjej – Doz vör de dejz som sfi-lärare

Trots att jag trivs så ypperligt med att vara heltidsanställd sif-lärare så kan jag ibland lite grann sakna tiden förr om åren då jag flängde omkring som vikarie på olika sfi-skolor. Det var stressigt och ofta hade jag noll tid till förberedelse inför lektionerna, men det som vägde upp var att jag kände mig omåttligt (nåja) populär bland eleverna. Det kändes nästan som mer regel än undantag att flera av eleverna sa att de ”ville ha mig” i stället för sin ordinarie lärare.

Jag blev glad men tog det redan då med en nypa salt. I dag är det jag som är den ”ordinarie läraren” och jag tror säkert att eleverna säger precis samma sak till dem som vickar för mig!  Som vikarie kan du nämligen nästan göra vad du vill på lektionen – du kan skita i kursplaner, framtida test m.m och bara göra ”nåt kul” som eleverna har nytta av, kanske inte på nästa test, men i verkliga livet, när det gäller det svenska språket. Jag hade kanske bara en eller två dagar med samma klass, och givetvis gick jag då in och ”körde mitt bästa program”. Det blev aldrig någon vardag mellan mig och eleverna så att säga.

Men nu, som ordinarie lärare, känner även jag mig jagad av att jag vill att mina elever ska bli godkända på testerna, så att de kan avancera till nästa nivå och slutligen kunna avsluta sfi med ett godkänt betyg. Och jag vet vad som kommer på dessa tester, och jag vet vad som ingår i kursplanen. I de lägre nivåerna ska du bland annat kunna skriva meddelande till din lärare att du inte kan komma på torsdag, för du har tid hos en läkare då!

Rent allmänt är det en väldig massa elände inom sfi-litteraturen och kursplanerna och i synnerhet när det gäller de lägre nivåerna. Det är kallt i Sverige, Hassan är arbetslös och Fatima har feber och ont i halsen. För att inte tala om Hassans och Fatimas barn som verkligen inte är friska de heller.

Vilket jag inte bara raljerar över, för om du är förälder till barn i småbarnsåldern, vilket många av sfi-eleverna är, så är förkylningar och magsjukor en stor del av vardagen. Både för dig och ditt barn. Besök på vårdcentralen, liksom besök hos tandläkaren hör till och då gäller det att kunna meddela sig med både skola, dagis och sjukvården på ett begripligt sätt.

Därför stoppar jag numera redan på ett tidigt stadium yttringar från elever som tyder på att de mår bra.

– Det gör du inte alls! säger jag. Du är SJUK! SJUK!!! Fattar du?!

Eleven ser frågande ut.

– Men herregud, märker du inte att du har ont i magen, bröstsmärtor, hög feber och liktornar? Du måste nog ringa och beställa tid på vårdcentralen redan i dag! Och hur säger du då? Sedan måste du skriva ett meddelande till mig om att du inte kan komma till skolan i morgon för att du är SJUK!

Jaja, jag gör så gott jag kan. Och eleverna också.

19 thoughts on “En trevlig tjej – Doz vör de dejz som sfi-lärare

  1. Jag förstår att du gör så gott du kan och skulle jag behöva SFI-undervisning skulle jag absolut vilja ha dig som lärare! =)Kram

    Gilla

    • Tro mig om jag säger att jag noggrant har följt er norske flyktings öde. Jag gör gärna som du ber mig och utformar ett program, men som jag har förstått VILL han inte integreras i det svenska samhället. Jag tycker det är extremt upprörande att han lyssnar till Sissel Kyrkebjö hellre än Carola till exempel. Och att han föredrar Norges högre löner framför Sveriges lägre löner.Hur når man fram till en sådan människa?

      Gilla

  2. Jag känner att jag behöver träna mycket på att känna mig sjuk och skriva meddelanden till sfi-läraren. Skita i kursplanen ska jag nog klara om det så blir tillfälle till men meddelandet måste jag öva på. Kan man skriva så här: Jåg tukker sfi-lärare är soh sot att jåk bli schyyck! Jak mosta stanna hem ok villa mig.:O)

    Gilla

  3. Pardon ? J’ai oublié mon suédois… Hur dire que jag vill parler med dig… Tu vois… Veux-tu vara min prof. ?Merde ! Comment le dire dans la langue de Strindberg ? ;-)Bises

    Gilla

  4. Vi skulle behöva dig i min stad. Det är så trist när patienterna bara säger – ”sjuk i armen, jättesjuk i armen” utan att kunna precisera vems arm de menar.

    Gilla

  5. ”Det är kallt i Sverige, Hassan är arbetslös och Fatima har feber och ont i halsen. För att inte tala om Hassans och Fatimas barn som verkligen inte är friska de heller.”Hahahaha… alltså jag skrev en magisteruppsats om hur invandrarbarn framställs i svenska barnböcker. Det är verkligen sådär- Problem problem problem. Fatimas pappa är läkare men måste köra taxi på natten osv.

    Gilla

  6. Jag brukar försöka imponera på mina patienter genom att räkna till fem på arabiska. Fast jag aldrig kommer ihåg vad fyra heter. Tyvärr blir inte somalierna ett dugg imponerade, inte heller finnarna.

    Gilla

  7. BS:Har inte kunnat undgå zoomo heller då jag tittat på bloggen. Jag har inget behov av att bevisa för dig vem jag är. Du väljer dina vägar jag har valt att vandra ensam då ingen verkar ha modet att ryta i mot näthatet och sparkarna på de svaga,sjuka och friska bloggare ger ni Wet Wem. Tråkigt att du inte förstår. Du är en treWlig tjej.glad påsk till dig och Gabriel i lådan……groggad

    Gilla

  8. Killar vidare…Wad spelar det för roll .Mitt liv i buskaget har inte reflekerat på att du ens lämnar din blogg för besök hos chillaren. Är du honom??

    Gilla

Kommentera

