En trevlig tjej får en ny elev från Libyen!

Jag kan inte släppa Khaddafi som ni märker. Troligen är det för att jag antar att jag snart kommer att få honom som elev, eftersom jag är lärare i svenska för invandrare (sfi) och många av mina elever är flyktingar. Jag funderar över hur jag ska få honom att smälta in i resten av gruppen på bästa sätt (det vore ju synd om han blev mobbad här också!) och undrar om han också kommer att bli glad över att få en praktikplats på Ica om några år.

Jag antar att hans uppsats där han ska presentera sig själv och sina intressen kommer att se ut ungefär så här (med den stavning som är typisk för arabisktalande elever, med genomgående gemener och problem med vokalerna). Jag funderar också över om jag ska säga något om innehållet eller bara ”gå på” stavningen och grammatiken.

gaddafis uppsats.jpg

42 thoughts on “En trevlig tjej får en ny elev från Libyen!

  1. Det är möjligt att några är genomgående gemena men är det inte konsonanter de använder i sitt skriftspråk och för att åstadkomma det läte vilket Röde Orm efter att han tagit sig ur den arabiska fångenskapen i Spanien på sin skorrande skånska beskrev som ett språk som lät likt grodors kväkande och kråkors kraxande.:O)

    Gilla

    • I vilket fall tycker de att många vokaler är onödiga och det har de ju rätt i – man kan väl lika gärna skriva tyckr i stället för tycker?

      Gilla

  2. Jag ser framför mig hur du försöker rätta stavfelen medan lille M bestämt förnekar all inblandning i eventuella felaktigheter eftersom alla älskar honom och han gör aldrig fel.

    Gilla

  3. hahahahaha Tack för dagnes garv Anna =D Ja du som lärare ska man väl bara gå på grammatiken eller haha .. Massa Kraaamar ❤

    Gilla

    • Men vad menar du ”tycker inte om Muammar” – han som verkar va en sån snäll och go kille! Jag kan också tänka mig att han sitter och läser den här bloggen nu med hjälp av googles översättningsverktyg, och han blir nog ganska så ledsen när han läser vad du skriver!

      Gilla

  4. Hihihi där har du att göra!!Kom ihåg, att bara för att han kan smöra för dig med lite kel och kyssar, så får du inte ge honom MVG bara för det! Det är inte etiskt, hahaha!Det är nu ditt ansvar att lära honom bra svenska! 😀

    Gilla

  5. Jag tänkte ju på Ghadaffi Khadaffi, men så kom jag på att säkert många fler heter så… Det var då jag tyckte jag passade i skamvrån (lite)

    Gilla

    • Nåja, du kan komma ut ur den, nu när han fått reda på att du inte menade han Muammar Khaddafi. För just han är som alla vet ”jättesnäll”.

      Gilla

Kommentera

