En trevlig tjej – Hej Schweiz!

Jag har lagt märke till att Switzerland kommit himla starkt den senaste tiden, enligt min Flag Counter. Det har helt enkelt varit en kraftig ökning av schweizerbesök och jag vill fråga: Warum denn? Och är det samma person eller har ryktet om min vansinnigt förträffliga blogg spridit sig som en löpeld i kanton efter kanton i Schweiz?

Jag välkomnar dock mina schweiziska läsare och vill därför passa på att säga:

Guten Abend und Morgen! Wie heissen Sie? Vie geht’s Ihnen? Haben Sie auch ein schönes Wetter in der Schweiz? Hier im Schweden sind die Löwen noch nicht ausgesprungen. Glauben Sie auch das ich eine nette Frau bin? Oder auch nicht, vielleicht?

Die Uhren und die Schokolade sind gut in der Schwiez! Habe ich gehört. Ja wohl! Und die Alpen sind hoch. Ja, ja. Alles ist gut. Ich wünche Ihnen ein frohes Weinachtsfest!

Auf Wiedersehn!

69 thoughts on “En trevlig tjej – Hej Schweiz!

  1. två svenska (eller norrmän kan det ha varit, det ska jag låta vara osagt) män i en bar i utlandet (kanske till och med schweitz) blir tilltalade av en inhemsk (ja, han är inte jättehemsk, bara lite smålurvig sådär)- wie viel Uhr ist es ?- åhh, das ist kein filur, das ist main bruder!

    Gilla

  2. Doch, ich bin was ich bin, und du bist, er si es ist, wir sind, ihr seid, sie Sie sind.Aber wir sagen doch Jag. Heute bin ich schnell. Haha! Schnellzug = folketymologi ”snälltåg”.

    Gilla

  3. I fyra terminer hade jag skolans rektor som lärare i geografi. Rektorer hade undervisningsplikt på den tiden. En kvart av lektionstiden använde han varje gång för att öva oss att uttala namnet på ett litet land med fyrkantig röd flagga med ett vitt kors inuti. Om du visste så vi konstrade till namnet bara för att reta gubben. Grabben som sa Nötcholkad klarade sig med nöd och näppe från att åka ut!:O)

    Gilla

  4. Din schweiziska läsare är en utflyttad svenska som har upptäckt AB bloggen. Kul att läsa om vad som är pa gang hemma i Svedala.Guten Abend und schlaf gut.P.S. Här i Schweiz klarar man sig utan dubbel s.UmarmungFrau S.

    Gilla

    • Nä, det kan inte stämma – då är det så att jag har en massa schweiziska nybesökare nuförtiden,, för ditt besök lämnnade inte något avtryck på min Flag Counter.Får jag vara indiskret att fråga om du brukar besöka min blogg två gånger om dagen, för det är ungefär så många ”nybesök” som registreras? Men jag är alltid osäker på om det verkligen är nybesök eller inte…Vielen dank i vilket fall!*umarmung* (fast vad skulle man skriva på riktigt?

      Gilla

    • Trevligt! (fast denna gång märktes det som sagt inte). Välkommen tillbaka!Liebe Grüssen (tack, där fick jag lära mig något jag inte visste)!

      Gilla

    • Ja wohl! Eine Schwein bin ich, aber vergessen Sie nicht – ein sehr nettes Schwein!*jezt will ich ausgehen, zu böken in der Erde*

      Gilla

  5. na ja, ich meine essen fressen (ich esse, du isst—- )det är min lille son som lär mig såna fina skämt :)Kram du söta

    Gilla

    • Ja visst, kan vi inte!? : ) Är dock tacksam för att dina besök fått mig att försöka damma av högstadietyskan- det var hur länge som helst sedan jag sist uttryckte mig på tyska! Så som sagt – välkommen tillbaka!!!Liebe Grüsse

      Gilla

    • Anmälen Sie bitte! Man får inte schreiben på andra Sprache än svenska här im blogg! Aber ja ”best im Welt” – das ist mein Blogg! : )P.S Tack snälla du!

      Gilla

  6. Geht nicht? Was sagst du? Aha, ich verstehe. Ich habe ein Mac Computer, vielleicht ist das einfach für mich, aber schwerer für dich.

    Gilla

    • Was habe ich dir gesagt?! Ich habe en Chineschischer Computer (Acer). So- es ist nicht schwer für mich,, nur für mein Computer! Ha!

      Gilla

  7. Und mein Lehrer hat uns gelernt: ” Ich bin so müde, ich bin so macht, ich habe heute Nacht ein Kind gemacht!”Gute Nacht!

    Gilla

  8. Guten morgisch..Jag bist ajn hejsan swejsan kramlischareHabens ajne finische frajtag *fnischis**gottische frajtage urmarmung*;-)))))))))))))))))))))))

    Gilla

  9. Och hur är det idag, har lejonen hoppat fram än? Björnarna kanske sover fortfarande, men vi har vår i luften, var har ni er?

    Gilla

Kommentera

