En trevlig tjej – Veckans sämsta ord

Jag tycker det skulle vara en lämplig sysselsättning för mig. lite lagom jobbig sådär, att utse ett ord varje vecka som jag utnämner till ”Veckans sämsta ord” och där jag tar upp ord som irriterar mig på.

Den här veckan väljer jag ordet ”nyfiken” eller framförallt hur ordet används. Det har blivit ett tröttsamt modeord som alla som vill visa att de är ”bra personer” använder. När de beskriver sina goda egenskaper kommer alltid detta ord med: ”Jag är nyfiken! ”De har alltid varit nyfikna, de är jättenyfikna fortfarande och det tänker de minsann vara ända tills de dör!

Själv undrar jag vad de är så nyfikna på? Om jag går till mig själv är jag väldigt nyfiken på vad folk lägger för mat i sina shoppingkorgar och även vilka parfymer som står i deras badrumsskåp (men jag brukar kunna avhålla mig från att titta där såvida inte skåpdörren står lite på glänt) .

Men annars är jag inte nyfiken alls. Eller jo, kanske lite.

32 thoughts on “En trevlig tjej – Veckans sämsta ord

  1. Hahahaha…..ja du, nyfikna människor verkar ha väldigt innehållslösa liv. Speciellt om de måste framhålla att de är såååå nyfikna.

    Gilla

    • Kanske det, kanske inte. I alla fall är det sånt där onödigt ”skryt” om sin egen person som jag kan irritera mig til döds på.

      Gilla

  2. Ja, det går mode i ord. Jag gillar inte ordet vintage, för begagnade kläder eller prylar. Ett fruktansvärt tillgjort ord. Sen har jag svårt för att gilla läget. Jag gillar absolut inte läget som är dåligt, möjligtvis finner jag mig i situationen eller accepterar läget. Gilla läget – jag mår illa varje gång jag hör någon säga det!Men jag är nyfiken på vad som kommer härnäst!

    Gilla

    • Nej det har du rätt i, vintage är ett skitlöjligt ord, och jag förstår hur du känner för att gilla läget.Ja den som lever får se vad som kommer nästa vecka, dock kan det hända att jag är i Libyen då och försvarar Gadaffi, eftersom han alltid ”varit som en son för mig”!

      Gilla

  3. Jag ogillar när man skall utse veckans någonting.Är väldigt mycket ”klubb för inbördes beundran” över det hela.*ryser*

    Gilla

  4. ”Fönstertittarmentalitet” är en egenskap jag brukar säga att man måste ha om man ska bli en bra människovårdare.Jag skäms inte ett dugg för att jag tycker att folks hemligheter är jättespännande. Jag suger i mig levnadsberättelser. Smackar förtjust när folk berättar sina trauman… Nja, nästan i alla fall.Det jag försöker säga är att om jag bara skulle bry mig för folk för att vara gudsnådelig så skulle det ju bli förnedrande för dom. Men eftersom jag är så nyfiken till naturen så ger dom ju mig något också. Så då behöver dom ju inte känna att de besvärar eller belastar.Alltså behöver ingen av oss skämmas! Bra, va?

    Gilla

  5. Jag *är* nyfiken, men det är inget positivt med det.Många menar med ”nyfiken” lyhördhet och intresse för främmande (platser, kulturer, tankesätt), men *jag* är nyfiken på hur mycket andra tjänar, vad de tar för mediciner, om de begått brott, osämja i familjer och släkten, och såna grejer.

    Gilla

  6. Jag är inte nyfiken på enskilda människors liv eller vardag eller främmande platser! Vad som är intressant är andra människors erfarenheter, tankar och kunskap. Det är det vad jag är nyfiken på. När jag vet det, vet jag också om de har något jag kan få användning för när mina erfarenheter, tankar och kunskaper inte räcker till och jag vet vad jag kan erbjuda dem av min erfarenhet, mina tankar och min kunskap när de behöver den och var de än råkar befinna sig.Minst av allt önskar jag träffa dem och få mina illusioner förstörda och misstankar bekräftade.:O)

    Gilla

    • Fler borde vara som du, dvs mer intresserade av människors tankar än av vad de lägger i matkorgen( dock speglar det sista det första, ibland, vill jag påstå!)När det gäller din sista mening så tänker du troligen rätt!

      Gilla

  7. Kan verkligen inte förstå. Om folk är nyfikna på hur jag hela tiden lyckas kan jag förstå. Men i övrigt så är nyfikenhet bara opassande.

    Gilla

Kommentera

