En trevlig tjej är förvirrad över läkarsamtal

Jag är förvirrad nu. Min läkare på Vårdcentralen ringde nämligen just (på mobilsvar, hann inte ta samtalet) och sa att han ringde för att höra hur jag mår. Detta tycker jag är konstigt då vi pratades vid förra veckan och det var då han sa att mina sköldkörtelvärden inte var helt bra.

Men annars så brukar det väl vara tvärtom?  Patienten ringer till läkaren för att höra hur han/hon mår (efter att ha tagit prover) och det är läkaren som har svaret. Är det inte så det brukar gå till?

17 thoughts on “En trevlig tjej är förvirrad över läkarsamtal

  1. Men det var väl en bra läkare som ringer innan du ens har tänkt på det! Det är smidigare så. Jag vill minnas att de brukar säga: ”Är det nåt så ringer jag!”Och så finns det olika modeller av läkare också.

    Gilla

    • Ja, alltså vi hade kommit överens om att han skulle ringa när provsvaren kommit, oavsett vad de visade. Men det dröjde för länge tyckte jag, så jag ringde själv i fredags. Men han förstod nog inte att han ringde till samma person i dag!

      Gilla

  2. Det var väl en bra och engagerad läkare! Såna dräller det ju inte av, direkt….Såg en kommentar av dej på en annan blogg: ‘En tarvlig tjej’, och var tvungen att kolla om du hade döpt om din blogg :-):-):-)Kao

    Gilla

    • Ah du är inte inoljad än? : )Om du kollar ca fem inlägg neråt ser du att jag var på god väg att döpa om hela bloggen. Men jag stannade vid mitt ”kommanterarnamn”.

      Gilla

  3. Nja, jag har varit med om att de ringer och frågar hur man mår, just för att kolla att man fortfarande lever, så man inte plötsligt har tagit livet av sig……Då mister de en kund…..

    Gilla

    • Ok. Men om man då inte svarar, vilket jag inte gjorde, så borde det vara oroande alltså? Var det därför han ringde igen, några timmar senare. Fast då svarade jag.

      Gilla

  4. Hmmm… verkar inte som han har full koll på journalen…Eller så tycker han att du är ovanligt intressant????!!!!!

    Gilla

  5. Kopierar in mitt svar ifrån ett tidigare inlägg hos mig där vi pratade lite…”KramgoaUllis16 mars 2011, kl 20:31Jag tycker också att det låter som att du är ”undermedicinerad” och du MÅSTE stå på dig och få hjärtat grundligare kollat”Det var den kommentaren jag syftade på:-))Tycker att det var anmärkningsvärt att han ringde för att höra hur du mår Anna.*kram kram*

    Gilla

Kommentera

