Gabriel was here…

Jag har inte vågat berätta för er hur det ligger till. Men som ni kanske vet var det Marie Bebådelsedag i fredags, den dag då ängeln Gabriel enligt Bibeln uppenbarade sig för Maria och meddelade att hon var havande. Eller på tjocken, som man också kan säga. I dag firar man detta i kyrkorna.

Att Gabriel varit på rymmen från jullådan sedan länge visste jag, men jag hade hoppats att han inte skulle komma på besök. Mina förhoppningar infriades inte, kan jag säga. Men till mig sa han i stället för att tala om att jag var gravid:

– Du har blivit väldigt sock!

Det var hans budskap innan han tömde min kyl på ett par öl som stod där, rapade och försvann – han hade ”fler brudar på gång. Fotomodeller!” upplyste han mig om.

Han hann även säga en sak till.

– Selliliter har du också!!

Det värsta är att han har rätt. Jag HAR blivit tjock, mitt BMI ligger på gränsen till övervikt nu. Om inte något över. Och jag undrar ”HUR kunde detta hända MIG?! Jag som jämt fick höra förut ”Anna du måste äta mer, du är så smaaaaal”. (Fy fasiken vad jag hatade att höra det…)

Jag vet att min hypotyreos (dvs en underfungerande sköldkörtel och därmed ämnesomsättning) kan vara en del av förklaringen, liksom de antidepressiva mediciner jag tar. Men annars ligger det nära till hands att ställa den gamla utnötta frågan:

– Kan det ha varit något jag åt?

 

Bilden: Gabriel gillar öl. Det här ölets alkoholhalt motsvarar alldeles utmärkt storleken på hans…kropp.

24 thoughts on “Gabriel was here…

  1. Om jag vore som dig skulle jag ta en grav.test. Den där Gabriel var ju Marias grav.test för ett par tusen år sen, så vad är det som säger att han inte gav dig samma budskap idag?

    Gilla

  2. Jag tycker inte att Gabriel verkar vara någon att lita på… säg inte att jag har sagt det här! Han verkar rätt så ondskefull för att vara en ängel.

    Gilla

  3. Nej, jag tror att det är kameran som ljuger….eh…. du vet, kameror lägger på 5 kilo. Vågen har säkert tagit efter trenden.Det beror alltså inte på dig!

    Gilla

  4. Meeeen…!!! Jaga ifatt Gabriel på studs och bura in honom ordentligt! Det skulle just se ut om höstens populäraste pojknamn blir Jesus!

    Gilla

  5. Vill du berätta för mig vad din sjukdom är och innebär? Hypotyreos?Jag har gått upp jag med (suck) för jag slutade röka för två månader sedan…men jag hoppas att vårens ökade möjligheter att vara ute och skrota i trädgården ska vända den utvecklingen…Hemikram

    Gilla

    • Hypotyreos betyder att man har för låg ämnesomsättning, för att sköldkörteln i halsen producerar för lite hormon. Det är mest men inte bara kvinnor som drabbas. Symtomen kommer smygande med trötthet, viktuppgång, frusenhet,depression, håravfall… Jag har hört att ämnesomsättningen saktar ner vid rökstopp, så det finns all anledning att gå och kolla dina värden med ett blodprov – det är många som har det utan att veta om det!Kram

      Gilla

  6. Kul att se att Gabriel kom förbi i alla fall. Men shit, jag blev orolig där, för ett tag trodde jag att han hade gjort dig på smällen på ett sånt där änglalikt vis…Say it ain’t so?!

    Gilla

    • Det går inte tyvärr, han är liten och kommer in genom minsta springa. Men han har ”fler brudar på gång” som han säger, så förhoppningsvis stannar han inte så länge…

      Gilla

    • Det var nog honom du såg. Varpå jag kommer ihåg en gåta: Vad är det för skillnad mellan en ängel och en motorcyklist?Den ena är skinande vit, och den andra är en vinande skit.Själv har jag aldrig förstått den gåtan, dvs jag förstår att den sista frasen beskriver Gabriel, men inte brukar motorcyklister vara vitklädda?

      Gilla

Kommentera

