En trevlig tjej mammograferar

Jag var på mitt livs andra mammografi i veckan. Inget särskilt med det, och jag var inte orolig för att de skulle hitta något, då jag inte är den oroliga typen när det gäller sånt. När det hela var över sa sköterskan:

– Vi har ingen läkare här som tittar på bilderna utan du får svaret hem på posten om två eller tre veckor.

Två DAGAR senare låg det ett brev på hallmattan från Mammografienheten. Då dök faktiskt tanken upp: Sjuttsingen, har jag fått bröstcancer nu?

Det hade jag inte. Undersökningen visade inga tecken på bröstcancer stod det i brevet. Och de var bara väldigt på för att få meddela detta!

Men jag insåg att deras bransch är en av få branscher där det kanske inte är helt positivt att leverera mycket tidigare än man lovat…

11 thoughts on “En trevlig tjej mammograferar

  1. Sant , jag har inte varit än , men jag väntade på svar efter att ha varit på cellprovstagning på gyn. för ett par veckor sedan , trodde att man fick besked om det också efter en vecka eller så ? , men icke , tydligen får man bara om det behövs åter besök ?lite orolig blir man …..skönt att allt var ok !!!!

    Gilla

    • Nej det gör inte alls ont. Fast det kan kännas lite hårdhänt när de klämmer fast bröstet. : ) Men hursomhelst är det inget att oroa sig för, det lovar jag.Kraam

      Gilla

  2. Min mammografi sköterska sa till mig (en gammal Nurse Ratched typ =0) )att ju ondare det gör, – desto säkrare bilder… så mig får de klämma halvt fördärvad…Skönt att du är ok Anna.Hemikram

    Gilla

    • Haha – såna är de, sköterskorna! Sadister! Och det hon sa hade säkert inte ett uns av sanning i sig, hon ville bara få ”platta till en”! : )Kram

      Gilla

Kommentera

