En trevlig tjej om invandrare och muslimer

När jag försvarar invandrarna och speciellt muslimska sådana i bloggdebatter blir jag ofta beskylld för att inte förstå eller vara insatt i ”problemen” invandringen för med sig. Ofta handlar det om ”problemen med invandrares kvinnosyn”.

Den som resonerar så är helt fel ute. Jag vill inte alls förringa eller förneka problem med kvinnosynen som kan finnas inom olika kulturer. Men så länge invandrarna angrips med fientliga argument just för att de är invandrare, så länge människor generaliserar hej vilt och ofta är djupt okunniga om det de pratar om kommer jag att fortsätta att peka på de mycket goda och positiva erfarenheter jag upplever i kontakten med invandrare – det finns så många andra som bara vill ta upp negativa sidor av invandringen! Dvs det som de påstår är negativa sidor.

Till exempel så vill man gärna ta upp problemen med hederstänkande och utpekar då alltid muslimer. Sanningen är att religionen inte är avgörande här och att det handlar om kultur och inte religion. Även kristna och andra icke-muslimer kan således vakta över sina döttrar på samma sätt. Liksom vi gjorde i Sverige för inte särskilt länge sedan! En kvinna som blev med barn under den första hälften av nittonhundratalet och inte var gift fick ”resa i väg och hälsa på släktingar”  (dvs föda barnet, som därefter adopterades bort) för att inte dra skam över familjen och sig själv. Lagen om att en kvinna (obs bara kvinnan!) skulle vara oskuld vid bröllopet ändrades så sent som 1921!

Det hela går tillbaka så långt som till Bibeln (och naturligtvis längre än så) då ”den finaste kvinnan av alla” dvs Jungfru Maria, födde barn utan att ”smutsa ner sig” genom att ha sex.

Det fruktansvärda och vidriga i att döda sitt eget barn p g a av att man anser att familjens heder blivit kränkt, som ju faktiskt förekommer med jämna mellanrum, verkar vara ett fenomen som vi tack och lov inte är vana vid i den svenska kulturen och det ska kämpas emot på varje tänkbart sätt. Men själva tänket bakom, att kvinnans sexualitet ska vaktas av samhället och mannen har vi varit alldeles utmärkta på att själva utöva!

Saker har dock förbättrats i Sverige, och på många sätt har vi kommit betydligt längre när det gäller kvinnans rättigheter än man har i andra länder. Men så länge invandrarna från dessa länder ideligen måste försvara sig mot fientliga, elaka och osakliga påhopp kommer man att vara mindre benägen att själva ta itu med dessa problem, då man så att säga har fullt upp med att försvara sig mot beskyllningar för saker man inte är skyldiga till. Man sluter sig samman och ”bevarar” sin kultur då man känner sig angripen av den ”nya kulturen”.

Så tror åtminstone jag att det är.

15 thoughts on “En trevlig tjej om invandrare och muslimer

    • Hm, jag trodde jag svarade på din kommentar i går. I vilket fall: Det var bra det du skrev då och jag rekommenderar länken.

      Gilla

  1. *ger stående ovationer* och glöm inte att hederskulturen finns kvar i Sverige… men nu handlar det om att en kvinna råkat prata eller skratta mot fel man och hennes svartsjuke make känner sig kränkt… det förekommer fler dödsfall inom ”vår” hederskultur än ”deras” i Sverige varje år…. men då kallas det inte för hedersvåld utan för ”våld inom hemmet som slutat tragiskt”….. 😦

    Gilla

  2. Kvinnoförtryck och kvinnoförakt finns i de flesta religioner och samhällen. Att belasta muslimer med ett cementerad kvinnoförtryck är att generalisera.

    Gilla

  3. Anna, det var ett förnuftigt och sansat inlägg detta. Jag upplever ofta att människor omkring mig förfasas över invandrarnas (läs muslimernas) kvinnosyn. Då brukar jag svara: Vår då?Hur är vår ”svenska” kvinnosyn om våra unga flickor drivs till att skära sig och banta sig till döds? Det var allt jag hinner skriva nu, måste fortsätta med lönerna så att mina anställda kan köpa påskägg till sina barn innan påsk. TUMME!!

    Gilla

  4. Skillnaden mellan svensk kultur och vissa invandrares är att den svartsjuke mannen agerar ensam om han anser att hans heder kränkts medan det i invandrarkretsarna är hela släkten som kräver att den som orsakat kränkningen ska dödas.Så det är stor skillnad och går inte att jämföras.

    Gilla

    • Ja det är sant att det är en skillnad i att inte hela släkten hjälper till när en kvinna mördas i Sverige, som jag skrev ovan i inlägget. Men det tänkande som ligger bakom finns även i Sverige och har funnits i än större utsträckning,

      Gilla

  5. jag har självvalt på gott och ont flyttat till ett mycket segregerat område. Här bor bara somalier, några irakier och juggar… plus jag… känns det som… och jag stormtrivs… Här häslar man på varandra. Här bryr man sig om varandra. Och om jag går ute på natten.. så är jag säkrast härute… 🙂 punkt. visst finns det knark och kriminalitet.. men det finns det på fina gatan också..

    Gilla

Kommentera

