En trevlig tjej – Hur kristen är jag egentligen?

Svaret är: Jag vet inte. Jag vet inte.

Jag får även erkänna att jag tror att jag skrev ett inlägg som liknade detta förra påsken, eller var det förrförra?

I vilket fall har jag i dagarna berättat om ”Varför de kristna firar påsk” för mina sfi-elever. Jag har så gott jag kunnat på ett enkelt språk återgettt hur Jesus enligt Bibeln åt den sista måltiden med sina lärjungar på kvällen på Skärtorsdagen, vilken är upphovet till nattvardsfirandet i kyrkorna i dag, och om Judas som förådde honom och sedan hängde sig. Jag har berättat att Jesus gick till en plats som heter Getsemane på natten och bad till Gud eftersom han var rädd och inte ville dö.

Jag har berättat om hur Bibeln skriver om påskdagens morgon, då kvinnorna som gick till graven möttes av en ängel som sa: ”Varför söker ni den levande bland de döda?”

Jag vet inte om jag tror på denna berättelse. Men likt förbannat är jag väldigt nära att få tårar i ögonen varje gång jag återger det hela i klassrummet. I synnerhet när jag förklarar att de kristna kanske inte tycker att det märkvärdigaste är att Jesus uppstod från det döda, utan att en stor del av poängen är att Gud ville genomgå samma dödsångest och rädsla och ensamhet som vi människor ofta upplever inför döden. Och att det så att säga trots allt ”gick bra!”. Och att alla människor ska bli ”räddade” oavsett hur dålig man känner sig eller faktiskt är.

I klassrummet har det ofta varit väldigt tyst när jag berättat om detta. Alla, både de som är kristna och vill höra hur berättelsen låter på svenska och muslimer, som kanske inte känner till bakgrunden till påskfirandet, är intresserade.

Samtidigt så är jag noga med att poängtera att detta är hur kristendomen säger, inte att detta är historiska fakta. Jag poängterar också att min åsikt är att religion i sig inte är farlig eller ett problem – problem blir det när man påstår sig äga sanningen och utpekar någon annans tro eller icke-tro som ”fel”.

Och jag känner mig oftast helt överens med mina elever där!

*sfi = svenska för invandrare

14 thoughts on “En trevlig tjej – Hur kristen är jag egentligen?

  1. Att tro sig äga sanningen, det är bland det farligaste som finns! Inte religionen i sig, utan mera de människor som tolkar den EXAKT som de vill o anser att det är det rätta o sanna!Jag anser så här, du är så kristen som du väljer att vara. Varken mer eller mindre! Jag är kristen o tror på Gud på mitt sätt, simple as that!Glad Påsk på dig!Kramar

    Gilla

  2. Kloka ord…Ja de som säger sig ha den absoluta sanningen ska man akta sig för. Tro är något som varje människa bär inom sig och kan ta sig olika uttryck. Om man ger sig tid att lyssna på vad andra människors religioner har att förtälja så upptäcker man att det finns mycket gemensamt och att den röda bärande tråden är kärlek.Ibland används religionen för att trycka ner människor vilket är förfärligt tråkigt. Hur kan man påstå att det på något sätt skulle vara Guds vilja att döda en annan människa, jag tänker på exv. jihad…ja det begriper jag inte…det övergår mitt förstånd…

    Gilla

    • Tack. Ja för mig är det egentligen den enda som betyder något, då man kan tro på livet efter detta utan kristendom. För mig är en av de viktigaste raderna denna berättelse att Jesus tror att Gud har övergivit honom där han hänger på korset. Utan denna strof skulle berättelsen vara rätt meningslös för mig, dvs om han kände hela tiden att han skulle bli räddad och att Gud var med honom. På detta sätt delade han till fullo människans villkor.

      Gilla

  3. Nej det kan inte vara lätt att sätta sig in i våra traditioner, och svårt också att förklara. Men kul att de flesta ändå är intresserade. Muslimer respekterar oftast vår tro, ja menar de är själva troende på sin tro så att säga. Bra att du vill förklara våra högtider på ett sånt fint sätt. Det viktigaste för ”mig” är dock att Jesus uppstod, å att han inte är död. 😉 Kram Mia

    Gilla

  4. Jesu totala övergivenhet, att han bar syndaskulden på riktigt har jag talat om i mina gudstjänster igår. För det är ju det som skiljer hans död från alla andras som avrättats på grymt sätt, som torterats, som dömts oskyldigt.Det var inget låtsasdrama, inget symboliskt. Det var äckligt, blodigt, grymt och på riktigt.Bra uttryckt av dig!

    Gilla

    • Tack. Inte så bra uttryckt om man ser till det jag skrivit ovan anser jag själv, men tack för att du tolkar mig snällt. : )Har inte så mycket annat att säga än just detta tack. Tror att jag hade tyckt om att lyssna på dig när du talade!

      Gilla

  5. Jag tycker nog att du skulle vara en lika förträffligt religionslärare som SFI…Så säger en som planerade bli religionslärare =0)Mycket klokt beskrivet och berättat och du får en tumme av mig!Glad Påsk!

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s