Vad betyder refererare?

Kan någon vänlig eller ovänlig som känner till WP-bloggens funktioner tala om vad ”refererare” står för när man klickar på webstatistik?  Jag själv har tidigare uppfattat det som en lista över vilka bloggar någon klickat vidare från för att komma till min blogg, vilket verkade logiskt då det oftast är de bloggar som har länkar till min blogg i högerfältet som brukar stå som ”refererare”. Men nu står även Maria Montazamis blogg som refererare och jag har aldrig ens kommenterat där, bara själv länkat dit.

Så vad betyder det egentligen?

17 thoughts on “Vad betyder refererare?

    • Att hennes blogg har uppmärksammat att du länkat till hennes blogg och det har kommit med bland hennes kommentarer:

      Det här känns inte bra | En trevlig tjej
      juli 7, 2011 kl 18:16

      […] känns verkligen pissigt nu. Jag läser på Maria Montazamis blogg att hon och familjen är på väg till Sverige. Så typiskt att när Käämrän kommer hit […]

      (Blev nyfiken så jag letade upp det bland hennes kommentarer)

      Gilla

  1. Tror det sker automatiskt (om man inte måste godkänna sina kommentarer, alltså på Marias blogg) – att det är som en tjänst de (WordPress) tillhandahåller. Jag vet inte om man kan ta bort den funktionen – har aldrig försökt.

    Gilla

  2. Settings -> Discussions och klicka ur rutan där det står att man tillåter pingbacks/notifications. That should do the trick. Fast för att få bort den redan skickade får du nog kontakta Maria herself…

    Gilla

    • Haha anade det…

      Jag tyckte det hela var lite roligt. Speciellt att ”Kämrään” kom med. Efter att ha sett reklamen (för Ving?) är jag övertygad om att damen i fråga har humor.
      Jag har nu inte sett serien men man kan inte undgå att höra talas om alla de där fruarna.

      Jag tror de flesta förstår att det är en pingback och inte en vanlig kommentar – de är ganska vanliga.

      Varsågod iaf. 🙂

      Gilla

      • Let’s hope so! Både att de som som läser förstår att det är en ”pingback” (fast själv hade jag som sagt aldrig hört talas om att det ”kan gå till så” förut). Och att Maria inte tror att jag på allvar skulle kalla henne (eller någon annan) för slampa! Jag gillar ju dessutom henne, liksom de flesta andra gör!

        Tack än en gång!

        Gilla

  3. Ping: Här i Fritsla… » Blog Archive » Jag är en hacker!! (nästan)

Kommentera

