Jag går här och tänker på Christer Fuglesang

Han var gäst i  SVT:s Sommarkväll som gick i repris häromdagen. Och där sa han att han inte trodde på ett liv efter döden. Det gör mig arg!

Han som är astronaut borde precis som många andra rymdfarare bli religiös när han åker omkring i den svarta oändliga rymden och ser jorden som ett vackert blått litet klot framför sig. Varför blir han inte det?

Jag känner mig hotad av sånt.

Och vad är det för ett jävla namn förresten? Fuglesang?

Om jag tycker att folk själva ska få bestämma vad de ska tro? Nej, självklart inte. Det ska jag bestämma.

Tillägg senare: Nu har jag även sett Debatt och höll på att garva ihjäl mig. Fuglesang hade som alla vet härom dagen överdoserat ett homeopatiskt ”sömnmedel” för att bevisa att homeopati är bluff, men det är svårt att inte tycka att han framstod som i alla fall något litet påverkad i detta program! Se klipp. Nästan lite gulligt!

9 thoughts on “Jag går här och tänker på Christer Fuglesang

  1. Det är helt klart att folk inte kan få bestämma själva vad dom ska tro på, hur skulle det se ut. Dom ska helt enkelt inte få tro alls! Okej, dom kan få tro på vetenskapen då, men den tror man ju inte på, den vet man ju på, det hörs på namnet.

    Och enda anledning till att han blivit inbjuden till Sommarkväll har inget med att han är astronaut att göra, det beror bara på hans namn, Fuglesang, som väl betyder fågelsång. Han borde blivit biolog i stället.

    Gilla

    • Du yrar i lokmössan!
      Vetenskap är vetenskap och tro är tro. Men för mig och många andra finns det ingen motsättning mellan de båda.
      Jag tror Fuglesang fick vara med för att han hade en sån moderiktig 80-talskavaj!

      Gilla

    • Äsch det var väl inte så farligt! Han var ju dessutom inte med som rymdfarare här utan för att han gått ut väldigt hårt med att dumförklara och blufförklara homeopatin och dess anhängare – visst blir det lite kul då om han inte kan avhålla sig från att sluddra efter att ha tagit en sömnmedicin som är verkningslös enligt honom! Oavsett vad det berodde på.

      Gilla

  2. Anna, jag håller helt med dig! Jag gör ett lappkast och säger: Ja det är klart att det var rätt åt honom eftersom han på ett något aggressivt sätt skulle bevisa att homeopati inte funkar.

    Gilla

    • Lappkast är utmärkta och jag brukar själv använda mig av dem! : )

      Ja, han beter sig lite som en Pingstvän kan jag tycka – är blind för att han inte nödvändigtvis äger hela sanningen. Samtidigt är nog både Pingstvänner och ”ateistiska vetenskapare” lyckligare än t ex jag är – de slipper tvivla och vända och vrida på allting till förbannelse…för att sedan komma på att de inte blivit ett dugg klokare.

      Gilla

  3. Haha..ja jag hörde att han var någon provperson för en ny medicin…eller nåt sånt, och att han var nerdrogad och bara flummade. Så kanske, kanske han pratade i nattmössan bara 🙂
    kram

    Gilla

Kommentera

