Mina tankar och åsikter om Fuglesangs självmordsjippo

Christer Fuglesangs ”självmord” som gick ut på att ta tio gånger den rekommenderade dosen av ett homeopatiskt sömnmedel för att bevisa att det var verkningslöst nu under Almedalsveckan var bara så dumt!

Och det är inte för att jag har åsikter om huruvida homeopati fungerar eller inte, för det har jag inte. Jag har ”vissa indikationer” på att det kan fungera genom anhörigas erfarenheter, men jag vet som sagt inte.  Att det finns en oändlig uppsjö av kvacksalvare inom alternativmedicinen är det väl däremot ingen som tvivlar på. Liksom att det finns seriösa alternativmedicinare. Och att det ibland kan vara svårt att avgöra vilka som är vilket (om de ens själva vet).

Men tillbaka till ”självmordsjippot”.  Som jag har förstått det går homeopati ut på att ”stimulera kroppens självläkning” till skillnad från skolmedicinens preparat som i många fall tvingar kroppen att bete sig på ett visst sätt (t ex att falla i sömn, om vi nu talar om sömnmedicin).

Att förvänta sig en omedelbar effekt när man tar homeopatmedicin är därför löjligt, och självklart faller inte Fuglesang ner död för att han tiodubblat en dos homeopatmedicin. Dessutom så är ju vad jag förstått det en av poängerna med homeopatmedicin just att den inte är ”giftig”, enligt homeopaterna själva.

(Han skulle troligen inte heller dö om han tagit dagens receptförskrivna skolmedicinska sömntabletter i tiodubblad dos. Det krävs som jag förstått det oftast betydligt mer än så om man vill ta livet av sig – fast testa inte detta hemma, för man vet aldrig!)

När så Fuglesang kallar intaget av en tiodubblad dos av ett homeopatiskt medel för ”självmord” så visar det att han överhuvudtaget inte satt sig in i eller förstått hur homeopati är menad att verka. Vill man bevisa att det inte fungerar så måste andra metoder till, inte ovetenskapliga sådana som i det här fallet. Fast just därför var det ändå lite komiskt att se att Fuglesang faktiskt sluddrade mer än vanligt (?) i Debatt i går…

Men visst får skolmedicinska receptförskrivna sömntabletter en att falla i sömn, om man inte är tillvand. Att dessa tabletter också är ett gift är det för mig heller ingen tvekan om, då jag trots att jag inte överdoserade utan följde doktorns ordination blev duktigt beroende av dem för några år sedan, vilket ledde till en hemsk avgiftning där jag spydde i flera dagar.

Både mina anhöriga och jag själv kan nog dessutom vittna om att de ledde till en personlighetsförändring när jag tog dem. Jag har visserligen tyvärr alltid haft ”ett hett temperament” men under inflytande av dessa tabletter kunde jag känna en vrede som inte var av denna världen. Och som aldrig gick över, snudd på. (Som jag har förstått det var Rohypnol en liknande medicin till den jag fick).

Nåja, vad vill jag säga med detta? Hylla varken skolmedicin eller alternativmedicin på ett okritiskt sätt. Och var vaksam när det gäller hur undersökningar görs, och i vilket syfte de görs. Självklara saker, vilket givetvis även Fuglesang anser. Men i Fuglesangs fall tycker jag inte att hans ovetenskapliga jippo bevisade någonting negativt alls för alternativmedicinen, snarare tvärtom. Vilket han inte verkar vara medveten om själv. Eftersom även han har sina doktriner och sin ”tro” som han följer. Han ser det han vill se, liksom vi alla gör till stor del.

Sen må han vara hur ”cool” som helst som astronaut.

14 thoughts on “Mina tankar och åsikter om Fuglesangs självmordsjippo

  1. Ingenting hör ihop. Christer Fuglesang har ingenting med Almedalen att göra. Ej heller har Christer Fuglesang med sakfrågor om homeopati att göra. Ej heller har Almedalen något med sakfrågor om homeopati att göra.

    Det här gör mig vansinnig.

    Gilla

  2. Det visar dessutom ett slags ovetande om människor. Jag har hört personer berätta för mig att homoepater har hjälpt dem. Det ena behöver ju inte utesluta det andra…
    Hoppas du har det bra Anna. Kram!

    Gilla

    • Nej. Sedan är det så att även ”vanlig medicin” kan ha en viss placeboeffekt (om homeopatin beskylls för det) vilket många glömmer. Dvs att om man tror att medicinen ska verka så finns det större chans att man mår bättre.
      Tack detsamma, kram!

      Gilla

  3. gillar ditt inlägg även om jag inte kan säga varken bu eller bä i frågan då jag inte har nån erfarenhet om homeopati eller såg fuglesang i tv. men cool som astronaut är han i alla fall. han borde vara mer vetenskapligt inriktad helt klart.

    kram k

    Gilla

  4. Jag såg inte programmet. Men, för min del låter det lite dumt. Inte för att jag ”håller på den ena eller den andra” utan för att det låter så onödigt, liksom under hans värdighet.
    Allt gott till dej!

    Gilla

  5. Jag har förvisso aldrig sett Fuglesang som någon förebild eller som bättre vetande. Men det här bevisar väl att bara för att man är något fint inom vetenskapen (dvs pluggat naturvetenskapliga ämnen till dödagar) innebär det inte att man är så fantastiskt kunnig i alla områden. Jag är ärligt talat rätt trött på den idén att läkare, astronauter, ingenjörer och matematiker skulle vara så jädrans intelligenta (läs intelligentare än alla andra) De är duktiga på biologi, fysik och matematik. De har eventuellt rätt höga betyg från gymnasiet, inget mer än så.

    Gilla

  6. Ping: Fuglesang är ute och cyklar « zmillas

Kommentera

