Med ärtat på rätta stället

Har jag skrivit förut hur gott det är med grön ärtsoppa med en klick pepparrotsgrädde i? Jag tror jag har det, men det inlägget verkar ha försvunnit i och med bloggflytten.

Man behöver inte göra det mer komplicerat än att snabbt koka upp ärter i i vatten med lite grönsaks- eller hönsbuljong, mixa och krydda med vitpeppar och eventuellt lite, lite salt. En skvätt mousserande vin i det hela skadar inte, och sedan vispar du grädde och blandar i riven pepparrot (en ordentlig nypa, eller tesked, om den är färdigriven, till varje portion), lägger en klick i soppan och garnerar med några räkor som du skalat själv.

14 thoughts on “Med ärtat på rätta stället

  1. Glad om jag inspirerat någon! Fast annars går det rasande kvickt att göra den, något jag ofta glömmer bort om man vill ha en förrätt som smakar ”exklusivt” och gott och inte vet vad man ska göra. Fast här är den inte förrätt utan en mer tilltagen lunch en varm sommardag.

    Gilla

  2. Japp, du har talat om soppan förrut… och jag har fortfarande inte fått någon
    som skalar räkorna. Man kan ju inte göra allt själv eller…. eller… va? va?

    Såg gott ut i vart fall. Varma kramar från Mogi

    Gilla

    • Nejdå, inte alls. Jag har ju inte haft chansen! Han är på rymmen från jullådan och sist jag hörde av honom var han i Hugh Hefners palats, fast jag vill helst inte veta vad han gjorde där. Men jag har svårt att tro att han var anledningen till att Hefners senaste giftasplaner gick i kras. Fast ändå inte.

      Gilla

  3. ”Detta är vad I fån äta av allt det som lever i vattnet: allt det som har fenor och fjäll fån I äta. Men intet som icke har fenor och fjäll skolen I äta; det skall gälla för eder så som orent.”

    Gilla

Kommentera

