Jag lär mig kattens temperament

Jag har aldrig haft katt förut utan bara hund men efter fem dagar har jag lärt mig följande om ”katten”: Om man själv känner sig lite uttråkad och vill sitta i soffan och gosa en stund så har katten ganska ofta något viktigare för sig och går därifrån. Men när jag själv sätter mig vid datorn och blir uppslukad av det jag håller på med så kan jag vara ganska säker på att åtminstone den ena av mina katter, Turbo, som är betydligt mer framåt än den andra, genast kommer och ställer sig framför skärmen och sedan spatserar över tangentbordet ett antal gånger. (Tänk på att det inte behöver vara jag som har skrivit allt på bloggen hädanefter, alltså). Sedan vill han ha en gosstund, eller snarare kräver en gosstund, vilket betyder att han först vill hänga över axeln så att han kan slicka och nafsa mig i örat, och då har han även efterbrännkammaren på så han låter rätt ordentligt, för att sedan dimpa ner i ryggläge i min famn med benen utsträckta åt alla håll så han kan bli klappad på magen samtidigt som han himlar med ögonen av salighet. Där vill han ligga…länge!

Jag brukar inte få så mycket gjort vid datorn numera…

Tycker ni att jag verkar vara kattens natur på spåren, ni som kan katter?

29 thoughts on “Jag lär mig kattens temperament

  1. Med mitt långpendlande och konstiga arbetstider kan jag inte ha några djur. Jag har försökt föreslå några ”delad vårdnad”… men det har ingen nappat på. Fina kissar du fått tag i!

    Gilla

  2. Jäpp, precis så är det att vara ägd av en katt *hahaha*
    Man lever på kattens villkor inte tvärtom.. Smarta djur det där 😉

    Kraaaam från Mogi

    Gilla

    • Nej rasen heter Cornish Rex och kommer just från Cornwall. Men Turbo, som är mest rastypisk, ser verkligen ut som en sfinxkatt.Eller det var kanske fel uttryckt, men liknar en klassisk kattstaty då med hög hals och sneda ögon. Rasen saknar överpäls (och kan därför inte vara ute) och som du ser har Turbo bara kort fjunigt underhår, och Kasper har rextypiskt lockigt underhår men är också väldigt tunnhårig på underkroppen.

      Gilla

  3. Jo jag tycker du har träffat huvudet på pudelns kärna så att säga… Det är verkligen vackra katter du fått hem till dig… Och så talangfulla sedan! Datatransaktioner och allt…

    Gilla

    • Ja, precis, du ser! De bara går över tangentbordet och vips har de medgivit överföring av mina pengar till ett annat konto! Det tycker jag är skickligt, då man inte annars tror att katter vet så mycket om ekonomi.

      Gilla

    • Precis så är det ja! Men själv är jag van vid hundjargongen fortfarande och kommer med små uppmaningar som ”kom då”, ”hopp upp!” eller ”vänta!” utan något som helst resultat… Däremot så både kommer de och hoppar upp ofta – när de själva vill!
      Kram

      Gilla

  4. Jag tycker definitivt du är kattens natur på spåren där!! Känner igen preciiis!!
    Och du vet väl vad man brukar säga? ”Ett hem utan katt är bara ett hus!”

    Gilla

  5. Jag är sambo med en riktig kattmaffia bestående av fyra katter.
    Och jag tycker du verkar ha förstått precis hur katterna fungerar.
    Allt ska ske när dom vill och som dom vill.
    Men dom har en fantastisk förmåga att få en att känna sig älskad också. =)))

    Gilla

  6. haha ja det där känner man igen allt är på deras villkor till skillnad från en hund som aldrig säger nej liksom =)

    Men det har ju sin charm det med ,, min katt blir riktigt sur på mig om hon inte får som hon vill men hon är en sån primadonna en riktig diva hon borde heta Diva faktiskt =) Du skulle se hur hon är du skulle skratta ihjäl dig så fisförnäm 🙂

    Mysig bild !!

    Kraamar

    Gilla

  7. Vilken underbar bild! Och analysen är klockren. Alla inbitna kattägare vet också att om kisse kräks så görs det på en matta. Alltid.

    Gilla

    • Hahaha – precis! Det har jag förstått redan nu (kanske för att det var detsamma med hundar.) En av dem kräktes nyligen på den matta som varit helt okräkt på förut. Den stora mattan som han kräktes på för några dagar sedan tvättade jag igår, så nu bör han känna sig välkommen att kräkas igen även på denna matta! (Självklart ska de få kräkas på rena mattor, som ingen kräkts på förut!)

      Gilla

  8. Jodå. Hög igenkänning! Men inte många katter gillar att bli klappade på magen. Då riskerar man att få smaka på både klor och tänder. Kan vara bra att veta om du ska kela med andras katter! 🙂

    Senast jag satt vid datorn och katten kom för att gosa och hjälpa till fick han fatt i musen och höll på att ändra mina blogginställningar i WP..

    Gilla

  9. Numer har jag inte katt, saknar det. I mina öron låter det precis som en katt. Min ena hund kan bete sig på liknande sätt.
    Här ett av mina absoluta favoritklipp på Youtube, de har gjort flera, Klusmanp:

    Allt gott till dej!!

    Gilla

  10. jodå, du är dina fina katter på spåret
    dock behöver du inte vara lugn
    du kommer helt klart lära dig skriva
    trots brummande värmekraftverk
    2 mm från pekfingervalsandet
    om du nu, mot förmodan, trodde att
    du skulle slippa blogga framöver
    /hälsar mozart och mysan (neas ägare)

    Gilla

  11. Jag har också katt och efter att andra hälften flyttade till egen bostad, där det inte passar att ha katt, så har jag ensam vårdnad – om katten. Katten är mycket skygg, men kommer till mig när han vill ha mat och om han vill visa något smådjur han tagit.

    Gilla

    • Kul… för dig…. när liksom själva anledningen till att man har katt är att ha någon att gosa med tycker jag. Men man kan inte välja vilka barn man får så man får väl inte ha goskrav heller på en katt antar jag….

      Gilla

Kommentera

