Bloggstatistik (igen)

Det är inte första gången jag skriver om detta ”viktiga” ämne för oss bloggare. Även mitt förra inlägg handlade ju om detta i viss mån.

Frågan är varför så många av oss som bloggar intresserar oss så mycket för de siffor som olika bloggportaler levererar till oss. Eller det är egentligen inte frågan, för givetvis handlar det om självbekräftelse, men frågan är varför vi hänger upp oss så mycket på siffror som kan anses som måste anses som högst ovetenskapliga.

Ett stort antal ”unika besökare” bereder oss glädje, men på väldigt oklara grunder anser jag. Är det inte dessutom roligare att ha en mindre läsekrets som återkommer, hellre än ett stort antal nybesökare som av någon anledning råkat snubbla in på ens blogg men som kanske aldrig återkommer?

Dessutom är en ”unik besökare” ofta inte alls en unik besökare. Som jag förstår det fungerar bloggarnas och hemsidornas räkneverk som så att de alltid registrerar nya ip-nummer som ”unik besökare”. Men en del datorer byter ip-nummer efter varje uppkoppling (och deras användare registreras då hela tiden som ”unika besökare” om de besöker en blogg, trots att de inte alls är det) medan andra har fasta ip-nummer.

Som jag har uppfattat det alltså. Men jag är å andra sidan bara en bloggare med en mycket liten hjärna, så vad vet man.

3 thoughts on “Bloggstatistik (igen)

  1. jag tror att du är något på spåret här Anna =0)

    jag vill hellre ha nyktert folk som läser mig då och då än fyllon som snubblar in och rör till det i bloggen =0)
    Fast jag ser aldrig till dig längre… Är du varken nykter eller full? 🙂

    Hemikram ♥

    Gilla

  2. Den som återkommer är ju någon som gillar bloggen.

    Den som inte återkommer kanske helt enkelt inte hittade tillbaka igen. Det kan ju också vara så att den som inte återkommer inte gav sig själv tid att riktigt se vad det stod i bloggen. Internet är ju lite stressigt för de flesta.

    Jag tror det är viktigt att snabbt fånga läsarens intresse, annars går den vidare om det är ett förstabesök. Det beteendet är det stor risk för särskilt om man skriver långa inlägg.

    Sen beror det ju också mycket på vad man är ute efter när man hamnar på en blogg. Som jag till exempel, jag kör ofta bildsök. Då är det en bild jag är ute efter. Många gånger har jag då också sett att bloggen i sig är intressant, men minst lika ofta kollar jag inte en tyvärr kanske.

    Kram på dig, Anna!
    /Skvitt

    Gilla

Kommentera

