Tallriksmodellen fungerar inte

Det finns en del som fortfarande hävdar att ”tallriksmodellen” är en bra modell för hur vi ska äta, i synnerhet dietister vars yrkeskunskap jag inte litar på ett jota, i alla fall inte om de tillhör den gamla skolan. Själv tror jag på att minska kolhydratintaget, även om man inte behöver bli renlärig LCHF:are (det handlar väl om hur överviktig man är och hur stort sötsug man har när det gäller hur mycket kolhydrater man kan äta.)

Nu förstår jag också att denna modell inte är tänkt för katter, men i alla fall: Jag la upp två stora potatisar, några köttbullar, rikligt med ”frukt och grönt”, två ostsmörgåsar bredvid tallriken och ett glas konstsötad lingondricka att dricka till och serverade sedan katterna. Men katterna uppskattade det inte alls! De slickade lite på smöret på smörgåsarna – fettet alltså! – och gick sedan därifrån. (Jag åt sedan upp resten av smörgåsarna.)

Jag ser det som ett bevis på att tallriksmodellen inte funkar men LCHF är bra. De om några borde väl veta.

19 thoughts on “Tallriksmodellen fungerar inte

  1. Inget rovdjur i naturen blir tjocka, eftersom fett inte ger något insulinpåslag, vilket kemiskt fungerar som kroppens ”energipackare” alltså alla kolhydrater lockar insulinet att packa i dem i fettcellerna först i levern och sedan i alla gömmor tänkbara…

    Inget insulin = inget lagrat fett

    Ät fett – inget insulinpåslag – ingen fettlagring.

    Den enda diet som (före man kunde tillverka syntetiskt insulin), kunde hålla en sockersjuk vid liv var varannan dag ister, varannan dag gurka och det noterade och propagerade Linné först av alla… sedermera kom läkaren Atkins (med nämnda diet) att göra studier som bevisade detsamma.

    1984 kom rapporten ”Mr Colesterol” från en läkare i USA (minns inte namnet just nu) som insåg en koppling mellan fetma och höga blodfetter, men som drog slutsatsen att det var fettet som var boven, vilket alltså en MÅNGFALD studier idag bevisar är HELT felaktigt och de kostråd vi getts de senaste trettio åren gör oss sjuka och feta.

    Där började den fettskräck som håller på att köra västvärldens hälsa i diket.

    Människan var en apa som åt frukt och insekter och var dumskallar innan vi började äta högkvalitativt protein och mängder med fett. Med dess hjälp fick vi råd att anlägga större hjärnor och intelligens och skapa den art vi är idag.

    Och nu ska vi svälta bort våra hjärnor till bekostnad av feta kroppar?

    Kan det möjligen finnas korrelation mellan västvärldens fördumning och det minskade fettintaget?

    Tack för ett bra inlägg Anna. Jag kanske rebloggar det om jag får?

    Gilla

  2. Absolut! Jag tror på vad du säger, dessutom, även om jag inte har kunskapen om alla dessa detaljer själv. Men det räcker ju att se på hur amerikanerna ser ut för att inse att ”light-modellen” inte är riktigt rätt väg att gå.
    Dessutom tror jag på Kostdoktorn (tror jag det var) som menade att våra katter i dag är så överviktiga för att de får alldeles för många kolhydrater i sitt torrfoder, som är utspätt med rismjöl, vete eller majs. Den ursprungliga katten åt nästan bara små mängder kött, till skillnad från hunden som även åt bytets maginnehåll, och därför behöver en liten mängd grönsaker också.

    Gilla

    • Precis, och när man läser hans bok ”Matrevolutionen” så underbygger han sina påståenden och konklusioner med så många studier (namngivna och sökbara)att man blir mörkrädd över det faktum att ingen sammanställt och kopplat ihop fakta på det sättet tidigare?

      Vad krävs innan myndigheterna slår på bastrumman och vänder Titanic?

      Att vi som får äta fel i snart 30 år stämmer staten för felaktiga råd? Är det vad som krävs innan man KRAFTFULLT ändrar väg och vad mindre än att man ändrar kosten i skolorna? VI FÖRGIFTAR FORTFARANDE VÅRA BARN och svälter deras hjärnor. Är det då konstigt att de mer hjärnkapacitetskrävande studieämnena fallerar katastrofalt?

      Vi banar ju vägen för det. Vilket gör mig som förälder vansinnig!!

      Gilla

      • Det förstår jag. Hade jag också blivit som förälder. Kom och tänka på en gång då en barnkörledare som jag känner klagade över att barnen var överaktiva och stirriga och okoncentrerade under körövningarna. Hon hade dessutom varit så ”snäll” att hon hon bjöd på saft och bullar och andra sötsaker före varje körövning! Jag kände inte till LCHF då, det var flera år sedan, men kände till sockerberoende och påpekade att det kunde ha ett samband med hur barnen betedde sig. ”Fnys!” blev svaret. Men kanske är hon klokare i dag.

        Gilla

  3. Såg en del av din kommentar hos Hemimamma och gick in hit.
    Det där är väldigt intressant. Det är ungefär som jag själv tänkt.

    Som barn åt jag ‘äkta’ fett, fisk, potatis och ibland sås. Aldrig att det förekom lättprodukter i vårt hem och jag har aldrig använt det själv heller. Är glad att varken jag eller min dotter gillat sött.

    Min studiekamrat skrev en alldeles fantastisk slutuppsats om sockrets påverkan på oss människor, men fick den inte godkänd (!!!) eftersom sockerberoende ‘inte fanns’ och inte räknades som missbruk(!!) Det var år 1999. (Vi gick en utbildning till alko-/drogterapeut. )Det är andra tongångar nu och hon skulle givetvis fått den godkänd idag, 2011

    Intressant experiment med katterna. Vår katt gillade inte heller vår mat – förutom fettet:-)

    Kao

    Gilla

    • Så orättvist att en del människor inte gillar sött! Om man är en som ”gillar” det så ställer det som sagt till med mycket skada då det intas i sådana doser som många av oss gör i dag.
      Ja de som har påtalat detta har fått möta mycket hårt motstånd. Lite upprörande att någon blev underkänd på en uppsats så sent som 1999… Men jag är inte förvånad.

      Gilla

  4. Ja har minskat ner mkt på socker. Tror man kan äta det mesta bara man tar mindre port. Ja käkar gröt ibland för o ta ett ex, men inte sjutton blir ja trött o hungrig snart igen. Ägg är bra mat, främst kokta, man blir mätt på det.Ja rör bra mkt på mig.
    Ha de gött o de goaste kramizar!

    Gilla

    • ”Man kan äta det mesta” ja, om man inte är känslig för socker och snabba kolhydrater som jag och många andra är. Ditt blodsocker skulle inte visa samma låga värde efter din grötportion som det gör på mig heller, för att din bukdspottskörtel inte producerar lite stor mängd insulin som min för att bryta ner kolhyndraterna, dvs sockret.
      Det farliga och misstaget som gjorts och görs är att tro att alla mår bra av samma mat.

      Gilla

  5. Ping: Hemimammas kamp – LCHF for dummies?? =0( WAKE UP PEOPLE!! « HEMIMAMMA – Livet är politiken från sorgens perspektiv

Kommentera

