Varför tallriksmodellen inte fungerar

I mitt förra inlägg skrev jag att jag inte tror att tallriksmodellen är en bra modell. I alla fall fungerar den inte för mig om jag ska må bra. Jag har nämligen inte för högt blodsocker (diabetes) men kan lätt få för lågt. Detta för att min bukspottskörtel tillverkar väldigt mycket insulin varje gång jag äter mycket kolhydrater (har jag fått förklarat för mig), vilket leder till en rejäl blodsockerdipp någon timme senare.

Ta till exempel om jag äter en typisk tallriksmodellfrukost: havregrynsgröt, ägg, juice och kaffe. En timme efter att jag ätit den sjunker mitt blodsocker under fastevärdet, dvs det värde som man har på morgonen före frukost och som ska vara det lägsta under dagen. Detta har jag kontrollerat med en blodsockermätare. Med följden att jag blir kallsvettig, väldigt trött, retlig, får huvudvärk – samt ett enormt sug efter mer kolhydrater! Och den som tror att detta sug går att stå emot har inte upplevt det. Inte alls handlar det om godis nödvändigtvis, som många felaktigt tror är det som ”sockerkänsliga”, men däremot  kan jag mörda för ett glas apelsinjuice (höjer blodsockret mycket snabbt) när blodsockervärdet är lågt. Med följden att jag får en ny dipp lite senare. Den som tror att apelsinjuice är ”nyttigt” bör alltså tänka om. I alla fall om man är konstruerad som jag och många med mig är. Visst finns det lite C-vitamin i den, men sådan går att få på ett betydligt mindre blodsockerhöjande sätt.

Det är därför jag tror att LCHF kan fungera, eftersom man då slipper dessa blodsockersvängningar som jag beskrivit ovan. Och med detta skulle mycket vara vunnet för mig. Sedan finns det tydligen också andra hälsovinster med denna kost men för mig vore det tillräckligt om jag slapp dessa jobbiga svängningar.

9 thoughts on “Varför tallriksmodellen inte fungerar

  1. Jag har alltid också haft väldigt lätt för blodsockersvängningar och jag måste äta mat på regelbundna tider. Jag minns när jag var liten och fick dipparna, illamående, yrsel osv och ibland tar jag med mig ett äpple eller något när jag går ut på en promenad, utifall om…En gång fick jag en dipp på Åhlens och ramlade ihop bakom en hylla med gardiner, helt oförmögen att ta mig därifrån – men när jag fick en macka och en kopp kaffe blev jag pigg på direkten. Nu undviker jag socker och fikabröd, dricker aldrig läsk eller apelsinjuice, men jag skulle ha svårt att klara mig utan kolhydrater då jag älskar bröd.

    Gilla

  2. Jag har hört mycket positivt om LCHF av människor som äter enligt den modellen.
    Sen behöver man kanske inte köra den så strikt. Man kan ju prova sig fram.
    Så man hittar den variant som passar bäst. En av mina vänner som kör LCHF äter tex knäckebröd ibland. Fast det inte är tillåtet egentligen. Men det fungerar bra ändå för henne.

    Gilla

    • Hm – detta har jag ju svarat på, var försvann den kommentaren?
      I vilket fall hur strikt man måste vara beror väl på vars och ens känslighet för kolhydrater. Jag vill gärna tro att man inte behöver vara helt strikt, jag också, men det är kanske beroende i mig som talar? : )

      Gilla

  3. Jag vill tacka för ytterligare ett jättebra inlägg, som verkligen illustrerar problemen med kolhydratrik kost och jag hänvisar till ditt förra inlägg och den kommentar jag gav där, och hoppas att du accepterar att jag vill länka även hit?

    Gilla

    • Ja, men tyvärr en väldigt tålrik förekomst av de kolhydrater som tar kål på en. Jag med flera försöker utrota dem, men det går inte – de befinner sig likt förbannat där på tallriken, varje gång!

      Gilla

  4. Ping: Hemimammas kamp – LCHF for dummies?? =0( WAKE UP PEOPLE!! « HEMIMAMMA – Livet är politiken från sorgens perspektiv

Kommentera

