Mina åsikter om elevdemokrati

Jag försökte svara på frekar06 inlägg om elevdemokrati, men fick hela tiden ett errormeddelande när jag skickade mitt svar. Så jag uttrycker mina synpunkter här i stället:

Jag tycker att ”elevdemokrati” är kvalificerat strunt, i alla fall som man ofta framställer vad det står för i den offentliga debatten. För det första så anser jag att det är att felaktigt lära eleverna vad ordet demokrati betyder – det betyder folkstyre, dvs att alla har rätt att vara med och bestämma. Men nej, eleverna har inte rätt att bestämma någonting, även om en del lärare och skolledningar vill låta påskina detta! Möjligen kan de få bestämma färgen på väggarna i skolcafeterian när den ska målas om, eller om det ska inhandlas nya basketbollar eller fotbollar till rasterna. (Jag själv arbetar med vuxenutbildning så jag är inte helt insatt i vilka frågor elever kan ”besluta” om i dagens grund- och gymnasieskolor.)

Men anta att hela klassen vill ha nyare och bättre läroböcker som de ”får skriva i”? Hela klassen röstar för detta, ändå blir det inte så därför att eleverna förfogar inte över skolans ekonomi. Och vad händer om klassen vill ”avsätta” sin lärare för att han/hon inte tolererar mobiltelefoner på lektionerna eller om eleverna vill ha en halvtimmes rast i stället för tjugo minuter? Hur mycket är elevdemokratin värd då?

Att kalla något för demokrati som inte är demokrati är att lära unga elever att det är oviktigt att gå och rösta, för att ”det i alla fall är någon annan som bestämmer något helt annat slutändan.” Ett mycket bra sätt att göra elever omotiverade när det gäller politik och att få dem att låta bli att använda sin rösträtt i framtiden, tror jag!

Det var nummer ett: kalla inte något för demokrati som inte är demokrati.

För det andra anser jag gammalmodigt att det enbart är ditt frekar06 och mitt jobb som lärare  – inte elevernas – att ha en genomtänkt och bra planering för vad som ska läras ut och hur det ska läras ut, även om undervisningen också ska följa kurs- och läroplaner naturligtvis. Vi har fått utbildning och vet saker som inte våra elever vet när det gäller vad som är viktigt att kunna. Att vara lyhörd för önskemål, synpunkter och intressen bland eleverna hör däremot självklart till när det gäller att vara en god lärare och visst kan eleverna på så sätt få inflytande när läraren bedömer önskemålen som rimliga och genomförbara.

Men till slut är det jag som lärare som bestämmer och inte eleverna. Och så ska det vara och så är det i praktiken på de flesta skolor, tror jag. Men kalla det då inte demokrati, för det är det inte.

13 thoughts on “Mina åsikter om elevdemokrati

  1. Jag fick lära mig demokrati när jag gick i tvåan.
    Vi skulle rösta om vi skulle ha 5- eller 10-minuters rast mellan lektionerna.
    När vi sedan gick ut på våra 10-minuters lektioner fick de som röstade på 5-minuters lektioner stryk (i 10 minuter). :-).

    Gilla

  2. Ping: Den demokratiska värdegrunden | Frekar06 Blogg

Kommentera

