Kristna – sådana är de! (Värsta skräckexemplet nedan)

Den som diskuterar religion, och speciellt kristendom, på olika bloggar kommer att stöta på ett som jag tycker märkligt fenomen:

Det är den som INTE tror eller betraktar sig som kristen som anser sig ha rätt att bestämma vad ”de kristna” tror på. Den vet alltid bättre än den kristne själv vad denne tror på  – och det är oftast inga roliga saker inte!

Det jag först vill säga när det gäller detta är att man faktiskt får tro hur man vill och tolka kristendomen hur man vill. Man får också ”välja och vraka” precis som man vill ur Bibeln. Anser jag. Varför skulle man inte få det?  Vi talar om en TRO här, inte om vetenskap. Som Jesus sa:

”Sabbaten (dvs tron, min anmärkning) är till för människan och inte människan för sabbaten.”

Med det tror jag han menade att religionen är menad som något som ska hjälpa människan att leva och göra det lättare, inte göra det svårare. Därför vill jag tro att även Jesus anser att den som blivit itutad en bild från barndomen av Gud som en hämndlysten, fördömande och småsint herre som förnekar en ”allt som gör livet glatt att leva” gör helt rätt i att inte tro på denne Gud! Liksom att Gud till fullo accepterar alla våra mänskliga läggningar, som att den ena är strikt naturvetenskaplig och vill ha ”bevis” innan han kan tro på något, och att den andra inte är intresserad av vetenskap alls men lätt tar till sig ”allt som inte går att bevisa”. Om man tror på att Gud har skapat människan tror man givetvis att han har skapat både den hängivne/trosvisse och tvivlaren, diktaren och vetenskapsmannen (eller -kvinnan! : ).

Därför behöver man inte heller sitta och tvinga sig till att tro på allt som står i Bibeln till exempel, även om man kallar sig kristen. Till vilken mening? (Annat då än att de som tar avstånd från kristendomen ska bli nöjda.)

Däremot kan det bli problem om man arbetar inom kyrkan som till exempel präst, diakon eller ungdomsledare om man har en tro som skiljer sig alltför mycket från huvudlinjerna när det gäller vad den kyrka man arbetar för som helhet står för och tror på. Om man ska företräda en kyrka bör man nog ha ungefär samma synsätt och tro som sin arbetsgivare! Men även där finns ofta en acceptans för olika tolkningar. En f d biskop inom Svenska kyrkan, Krister Stendahl, sa till exempel att han inte alls var säker på ”den individuella själens uppståndelse från det döda” (ungefär, ej ordagrant återgivet) –  ett ganska saftigt och kontroversiellt uttalande för många kristna, inklusive mig! Men det accepterades som jag förstår ändå. Och den förre ärkebiskopen K G Hammar tvivlade på jungfrufödseln (och var den som bjöd in Ecce Homo-utställningen i Uppsala Domkyrka). Var han inte en ”riktig” kristen? Självklart var han det! Han var Svenska kyrkans ärkebiskop. Alla kristna delade dock inte hans ställningstaganden och tro/tvivel, men visst var han som sagt kristen för det! Liksom de som var emot hans ställningstaganden också var kristna.

Ett särskilt kärt trätoämne för de icke-kristna brukar annars vara just homosexualitet. Man MÅSTE vara emot homosexualitet som kristen, menar de, annars är man en hycklare och inte en riktig kristen. Trots att Jesus aldrig uttalade sig i denna fråga. (För mig är det nämligen det mest viktiga, inte vad Paulus, som aldrig träffade Jesus skrev, för han skrev rätt mycket strunt rent allmänt tycker  jag – men också strålande texter som jag mycket väl kan se som ”Guds ord”. Dock var Paulus själv en människa som levde i sin tid!) Men snälla, låt mig slippa ta homosexdebatten en gång till, jag är så trött på denna…

Det jag vänder mig mot är att den kristne som inte fördömer homosexualitet ofta blir kallad hycklare av de icke-troende. Eller så blir han/hon anklagad för att ha att ”ha valt och vrakat” på ett sätt som enligt dem inte är tillåtet. På vilket sätt är det inte tillåtet? För väljer och vrakar vad vi vill lägga vikt vid gör de kristna nämligen hela tiden, inte bara när det gäller homosex-frågan. Men förutom när det gäller just denna fråga opponerar sig få mot detta.

Ett par exempel: Det är få  (i Sverige) som rackar ner på att kristna skiljer sig och accepterar skilsmässa –  trots att Jesus där var tydlig! Men i detta fall accepterar man att kristendomen tolkas utifrån den tid vi lever i idag. Och många kristna ser det då som att skilsmässa måste accepteras, men att man ska ta ytterst allvarligt på äktenskapet och de löften man avger i samband med det.

Paulus skrev att kvinnor inte får ha kort hår – men blir en kristen kvinna i kort frisyr kallad för hycklare? Skulle inte tro det. Men just när det gäller homosexualitet KRÄVER alltså de icke-kristna att de kristna ska ta avstånd från den!

Så för att förtydliga: Att vara kristen är inte detsamma som att följa varje stavelse i Bibeln rätt upp och ner, utan att försöka förstå vad Gud menar så gott man kan och vilja följa detta. I alla fall för de flesta, tror jag.

Är jag själv kristen? Det beror på vilken dag du frågar. Ibland är jag bara ”gudstroende med kristna förtecken”, andra dagar känns det naturligt att bekänna mig som kristen. Men jag har lite på känn att det inte främst är detta kristna tvivel som Gud eventuellt har emot mig, utan att jag är självisk, dömande och kärlekslös i många fall. Det är nämligen helt sant. Men kanske dömer han trots allt mest efter det goda? Och då kan jag vara osjälvisk, icke-dömande och kärleksfull! Det är också helt sant.

Som ni kanske förstått är jag en rätt typisk människa. Trots att jag rätt ofta ser mig själv som kristen.

16 thoughts on “Kristna – sådana är de! (Värsta skräckexemplet nedan)

  1. Skriver bara ett kort hej i din blogg,när ja endå tiita in,fina katter.Såg med tebax med din mamma ja beklagar verkligen,hitta din blogg genom goa evas,bättre lämna ett avtryck en att slikna ut,Pianick

    Gilla

  2. Jettebra skrivet.
    För mig innebär detta att du belyser egentligen att inget här i livet är svart eller vitt. Inte i religion, inte i exempelvis politik eller i livet som sådant.

    Acceptans och att gilla olika på riktigt är viktigt även om det låter som världens mest uttjatade klyscha.

    Du är klok du. 🙂

    Gilla

    • Absolut är det en saninng med att inget är svart eller vitt. I synnerhet utanför är det väldigt grått! : )
      Jag vet inte om jag är så klok men tack i alla fall!

      Gilla

  3. Det är skillnad på kristna och kristna. Förstås.

    Det finns kristna som sitter på en hög häst och Fördömer i Guds namn, pekar med hela handen och ylar ”duuuu hamnar i Helvetet för du syndar mot blabla i Bibeln!”
    De anser jag vara förmätna dumskallar och farliga dessutom. Jag har dessutom en känsla av att Jesus själv skulle ha läst lusen av dem!

    Så finns det andra kristna. Som har tagit fasta på det Jesus förmedlade: kärleken. Kärleken som den innersta kärnan i Gud. Vilket jag råkar tycka är helt rätt – trots att jag inte är kristen själv (eller tillhör något annat organiserat trossamfund). Jesus var en klok kille.

    Gilla

    • Den första typen associerar jag mest med USA numera och de fanatiska fundamentalisterna som finns där, men det kanske är fördomsfullt av mig… Annars är ju alltid religion ett utmärkt medel att använda för utöva makt och förtryck.

      Visst var Jesus en klok och hyvens prick! : )

      Gilla

  4. Kristna får göra och tolka som dom själva vill, dock så har jag upptäckt att jag ställer helt andra krav på andra religioner, då framför allt islam. Dock så är det ju en inställning jag får jobba med att få bort.

    Personligen så är jag medlem av kyrkan trots att jag känner att jag inte riktigt delar det dom tycks stå för nu, känner ju dock att en stor del av min värdegrund i sin tur har sin grund i kyrkan.

    //Herr S

    Gilla

    • Tack!Jag måste erkänna att jag själv har mycket stora fördomar om Pingstvänner. Ungefär desamma som andra brukar ha om oss i Svenska kyrkan, som inte varit där.
      Bises

      Gilla

  5. Jag började skriva en kommentar där jag undrade varför K G Hammar tvivlade på jungfrufödseln. Varför då inte också tvivla på att Jesus gick på vattnet? Sedan läste jag lite grand om hans uttalanden från 2003 och – K G Hammar tvivlade på det också. Synd! Jag hade hoppats att han hade en särskild hangup just för jungfrufödseln.

    Gilla

    • Ja det var ju trist! Men du kan få vända dig till mig i stället – JAG har nämligen en hang up just när det gäller jungfrufödseln! Eftersom det verkar handla lite om hederstänk här – givetvis kan inte Guds moder smutsa ner sig genom att ha sex! Den finaste av alla kvinnor måste givetvis var REN, dvs oskuld.
      Och detta tänk lider kvinnor av än i dag.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s