Begränsa ord som vorden till julen

Nu kommer tiden då vi som om det vore det naturligaste i världen uttalar (i alla fall i luciasånger och julpsalmer) ord och uttryck som vorden, fjät, utsprungen, signad, lyss, jungfru skär, ljöd förr Jesaje ord, begynner, jubelår.

Och det är inget fel med det, men jag tror att det är viktigt att vi försöker begränsa oss till att använda dessa ord just i juletid, och inte låter dem bli en vana under övriga året. Mina sfi-elever skulle till exempel bli väldigt förvirrade om jag sa: Lektionen begynner kl. 08.15 i morgon, eller om jag sa att jag spillt kaffe på min t-shirt och att den därför inte är skär längre. I synnerhet om t-shirten är svart. Eller om jag sa att i övermorgon har vi en jubellektion. Eller om jag förklarade att ”gå med snabba steg” betyder att gå med snabba fjät. Ja, listan kan göras lång.

Jag hoppas att ni förstår att ingen skulle må bra av detta och vi får hoppas att alla tar sitt ansvar och begränsar sig till att använda dessa ord endast i juletid, och helst då bara sjunger dem och inte använder dem i talet. Kan vi vara överens om det?

6 thoughts on “Begränsa ord som vorden till julen

  1. Nääää, Anna! Vad ska jag säga annat än att min julros är utsprungen!? Julrosor springer ut till jul, säger du då, men det är inte alls säkert, de kan få för sig att bli utsprungna när som helst mellan november och april! Komma här och försöka förbjuda, de där sfi-eleverna klarar nog av att lära sig några ord till, lägg på ett kol bara!

    Gilla

Kommentera

