Varför skriver Carl Bildt inte ”finaste Fredrik”?

Väldigt många kvinnliga bloggare skriver ord som ”finaste” ”bästa” ”eller ”underbaraste” framför sina vänners namn. En exempelmening: ”Sedan åt jag en supergod lunch med sötaste Sofia.” Men manliga bloggare använder aldrig dessa ord om sina vänner! Vad jag har sett.

Till exempel skriver Carl Bildt aldrig i sin blogg att han hade morgonmöte med ”finaste Fredrik” eller att han träffade ”världens bästa Nicolas Sarkozy” i Bryssel. Varför inte då? Tycker han kanske inte att Fredrik Reinfeldt är fin?

Eller är det bara ens vänner i det privata man benämner på detta sätt? Fast detta tror jag inte gäller de kvinnliga bloggarna i särskilt stor utsträckning. Jag känner mig förbryllad både över Bildt och alla andra manliga bloggare och tycker att det måste bli ändring så att alla gör lika.

14 thoughts on “Varför skriver Carl Bildt inte ”finaste Fredrik”?

  1. Nu är du ute och cyklar i snöovädret, Anna. Hur många av oss här skriver finaste och bästaste och karamelligaste om våra vänner som vi ju inte ens är ute och äter supergoda luncher med!?

    Gilla

    • Jag blir mycket bedrövad och oroad över att läsa din kommentar, Jag. Jag förstår att jag har att göra med en medelålders kvinna (som jag själv) som INTE hänger på de unga kvinnliga tungviktarnas bloggar (som Elsa Billgren m fl.) Jag själv hänger däremot på dem, och då snappar jag upp ett och annat medan du befinner dig i en senildement bloggöken och går miste om livets djupaste hemligheter.
      Jag vill tro att det är jag som är normal som känner att jag bara MÅSTE läsa tjugo år yngre tjejers bloggar om deras perfekta liv!

      Gilla

      • Jag har lämnat dem och gått vidare i livet, erkänner jag. Det kallas utveckling. Det fanns inga djupa hemligheter under ytan, Öken vandrar jag inte i, jag skrider på frusna ytor men de tinar av min varma själ.

        Gilla

  2. Jag tycker det är viktigt att det blir en ändring på detta. Carl B och andra manliga bloggare borde anamma finaste, raraste och sötaste. Jag var inte medveten om detta, så tack för informationen. Hur går vi vidare nu då?

    Gilla

  3. Det är en mycket intressant fråga. Bra att du belyser den. Vi män borde bli lite mer kärvänliga med varandra i tilltalet. Själv började jag ett mail till en kollega tidigare i dag med ”Bäste broder”, det borde fler anamma. Kollegan meddelade att han alltid blir orolig när jag tilltalar honom så. Märkligt.

    Gilla

    • Bäste broder är så traditionellt i skriftspråk mellan män att jag inte trodde någon använde det längre. Men jag tycker det var både bra och fint av dig att skriva så.

      Gilla

  4. Jag tror det skulle bli lite mysigare på torpet om Kalle och Fredde och grabbarna började piffa till sig lite mer, anstränga sig lite att se finare ut för varandra, då skulle nog det där ”finaste” och ”sötaste du” komma lite mer naturligt.
    Jag menar, ibland tycker man ju inte att tjejerna har gjort det bästa valet när de piffat men att de ansträngt sig ger ju också poäng så då visar jag vilken varm och ömsint människa jag är och bjuder på en ”finaste du” ändå.

    Gilla

Kommentera

