De ville lyssna på svensk musik

Jag visade ett youtube-klipp på smartboarden för mina sfi-elever förra veckan, för att de skulle få se vad en vals var för något, med anledning av en text vi just läste. Och när det var slut var det bara några minuter kvar till paus, och en ung man från Eritrea bad om att jag skulle sätta på musik – svensk musik.

– Eurovision! föreslog någon då.

Så jag spelade vinnarlåten i Melodifestivalen. För vad kan väl vara svenskare än Loreen? Fast jag förstår att de som bara talar hånfullt om invandrare som ”kulturberikare” hellre hade sett Lotta Engberg och Christer Sjögren som vinnare. Tack och lov är de inte så många. (Observera dock att Loreen inte är invandrare, men har ”invandrarbakgrund”.)

P. S Jag brukar i stort sett bojkotta Melodifestivalfinalen, men i år kommer jag att titta och jag håller benhårt på Sveriges bidrag.

8 thoughts on “De ville lyssna på svensk musik

  1. Jag skulle kunna klä ut mig till Jokkmokks-Jocke och besöka en sfi-lektion, med mitt lilla durspel. Vid närmare eftertanke behöver jag inte klä ut mig, jag kan komma som jag är.

    Gilla

Kommentera

