Jag betalar mycket för en talgboll

Alltså, jag pallar faktiskt inte med det här. Senast förra veckan köpte jag ett paket nya talgbollar att hänga upp på mitt balkongräcke (och hoppades att mina undre grannar inte har något emot att få fågelbajs i rosévinet nu när man kan sitta ute), och det verkade vara affärens sista paket och ett butiksbiträde fick rota länge på lagret innan han kom ut med det. De flesta verkar helt enkelt resonera som så att nu är det vår och nu kan fåglarna hitta sin mat i ”naturens eget skafferi”.

Men saken är den att nu har Brommaplans fåglar vant sig vid att få sin mat ur MITT skafferi, även fast det är vår, och då känns det så skittaskigt att de gröna små näten nu är tomma igen, dvs att talgbollarna redan har tagit slut. Man kan verkligen föreställa sig hur besvikna fåglarna känner sig när de kommer flygande på morgonen, vrålhungriga, och tänker ”Oj, nu ska det smaka bra med lite frukost!”och så finns det plötsligt ingen frukost! Jag kan bara gå till mig själv och tänka på hur JAG mår när jag inte får någon frukost. Jag presterar väldigt dåligt då. (Det gör jag även annars, men det var inte det vi pratade om här, eller hur.)

Som sagt, jag pallar inte med det här. Är det någon som vet en affär som fortfarande säljer talgbollar?

10 thoughts on “Jag betalar mycket för en talgboll

  1. Du får allt att låta så enkelt. Jag har aldrig lyckats ”halvera” en kokosnöt, trots tillgång till såg, skruvmejsel och hammare. Var köper du din dynamit?

    Gilla

  2. Hehe, tror de har tur som har dig och hoppas du hittar talgbollar varstans framöver!!
    FAST – vägrar tro att du presterar dåligt, det märks här att du inte gör! Tack för morgonskrattet, gillar ditt sätt att skriva med humor 🙂

    Gilla

  3. Alltså, jag fattar att du vill ge katterna lite trevlig underhållning…men inte behöver du mata fåglarna nu när det är vår. De fixar födan själva nu. Taskigt mot grannarna alltså…jag skulle bli riktigt grinig om jag fick fågelbajs i mitt rosévin!

    Gilla

  4. Farsta zoo har och det finns nog fler.
    Bra att du matar, man ska aldrig sluta om man börjat. Det lär sig var det finns (de scannar stora områden). Men de lär ockå sina ungar var maten finns. Jag matar på balkongen sedan många år och här matar de sina ungar också, t o m hackspettar. Dock inte talgbollar, de vill de inte ha längre, kräsna små j…..
    Enligt ornitologiska förbundet är det sämre kvalite´ på bollarna numera, men vad gör inte små hungriga vänner. Hos mig är det bra kajorna som tar dem. Jag har slutat nu för de smutsar ner så in i norden.
    Lycka till i ditt sökande.

    Gilla

Kommentera

