Till er som tar hand om katter som kommit bort…

och som inte nöjer er med det utan kontaktar Polisen 114 14 (katten kan ha ett identifierings-chip som inte syns men som polisen kan läsa av) och som sätter in en annons där man kan annonsera gratis om upphittade katter, t ex på Stockholms katthem m fl, vill jag säga. Tack! (Helt säkert å många andra hussar och mattars vägar också).

Och till alla andra vill jag säga: Tänk aldrig att om en katt söker sig till ditt hem så är det för att den troligen inte har ett eget hem eller för att den ”inte trivs där” och att du därför med gott samvete kan ha kvar den. Och ta inte heller för givet att den ”hittar hem själv” om du tror att den faktiskt har ett hem. Det finns så många anledningar till att en katt hamnar vilse och inte hittar hem igen (som i Turbos fall då han smet ut när han bodde borta för att jag var sjuk). Katten kan också ha blivit ivägskrämd från sitt hem av någon anledning (till exempel smällare under Valborg, vilket också kan ha varit fallet när det gäller Turbo) – det finns tusen olika anledningar till att en katt kommer bort och inte hittar hem! Och någonstans sitter kanske en husse/matte och äts upp av oro. Så snälla, hjälp till så att hussar/mattar och deras katter kan få återfinna varandra! Ett djur kan betyda så oerhört mycket för någon och din hjälp kan därför betyda lika mycket!

(Tillägg senare: Nej Turbo har inte kommit tillbaka…)

27 thoughts on “Till er som tar hand om katter som kommit bort…

  1. Då uppfattar jag det som att han kommit tillrätta?
    Det vore skönt, för även jag har oroat mig på jättedistans. Blir så knasigt när man inte kan hjälpa till.

    Gilla

    • Nej han har inte det tyvärr, men jag tänker nu på hur tacksam jag skulle bli mot den som inte ”nöjde sig” med att tro att katten hittar hem själv eller lyckas fixa mat i”i naturen” utan gör något aktivt för att hjälpa.

      Gilla

  2. Hej, Anna. Som jag förstår din förtvivlan. Har skrivit ut bilder på Turbo och sätter ut dem i skolan i morgon. Jobbar på ett gymnasium i Spånga, men eleverna kommer ju från överallt. Katter är överlevare så tappa inte hoppet. /Hillevi

    Gilla

    • Tack kära Hillevi! Jag blir så glad när någon vill hjälpa till! Poängtera gärna att han ser ”naken” ut (man hajar till direkt när man ser honom) och hittelön på 2 000 kr!
      Tack och kram

      Gilla

  3. Hej, igen – fick just en kommentar på min blogg… har du satt ut Turbo på facebook? Själv är jag inte med där, men jag förstår ju att många massor och ännu fler är det. Varm kram!/Hillevi

    Gilla

    • Jag har svarat på din blogg (dvs att ja, jag har efterlyst honom i facebookgruppen för bortsprungna/upphittade katter).
      Tack igen för din hjälp och varm kram tillbaka!

      Gilla

  4. Ojj ,, vilken tur du fick tillbax din katt …

    Självklart skaman försöka hitta den rätta ägaren,, men ,, det finns ju en massa skitfolk som struntar i sina katter också !!

    Glad din kisse kom hem ,, Kraaam

    Gilla

    • Ewa, nu förmanar jag dig strängt: Aldrig skriva bloggkommentarer efter kl. 23.00 en lördagskväll! : ) För du missade slutet av mitt inlägg, dvs det tråkiga faktum att Turbo tyvärr inte alls kommit tillbaka än. Men jag har tänkt en del på dig de här dagarna, eftersom jag vet att du miste Totti (för er som inte vet Ewas fina Flat coated retriever) förra året under väldigt olyckliga omständigheter då någon annan passade honom. Men jag tror jag uttryckte redan då att jag förstod hur hemskt det kändes. (Men obs, jag har inte ”mist” Turbo än, tror och vill tro att han kommer att komma tillbaka förr eller senare!)
      Kramar!

      Gilla

      • OjOj =( Förlåt jag misstolka helt din text jag trodde han kommit hem att någon hittat han och hittat dig ,,, 😦 Men Anna ,,, jag ska hålla alla tummar och tår han återfinns ,, fhv har ju någon hittat honom nu måste dom bara hitta dig också , har du annonserat eller satt upp lappar och sånt ?

        Ja det här med Totti var ju en hemsk historia ,, som ännu gör ont !!

        jag hoppas och önskar av hela mitt hjärta att det blir ett lyckligare slut på din mardröm !!!

        KRAAAMAR i massor ❤

        Gilla

        • Tack snälla Ewa, som jag vet att du förstår hur detta känns (tyvärr). Jag har gjort allt man kan i annons- och lappväg. Tack för att du håller tummarna och ännu fler kramar tillbaka!!

          Gilla

          • Vad säger dom som tappa bort katten då ? Hoppas dom är mer ödmjuka och hjälpsamma än vad puckot var vars slarv kosta min hund livet 😦

            Hoppas han är hemma snart ,, KRAAM

            Gilla

          • Det var inte deras fel och de gör verkligen så gott de kan. Att någon glömde en strumpa kvar på golvet som i ditt fall kan jag förstå och det var väl snarare än jävla otur att Totti fick i sig den och inte klarade detta, men det som är obegripligt och upprörande är väl hur personen ifråga betedde sig EFTER att det hela hade hänt? Eller har jag fel?

            Tack Ewa och kraaam tillbaka!!

            Gilla

  5. Förstår din oro och förtvivlan så väl. Miste ju en av mina katter för 5 månader sedan.
    Hoppas att du och Turbo får det lyckliga slut på det här som jag och Babsan tyvärr inte fick.
    Håller alla tummar och tår för er!
    Kramar/Libra på blogspot

    Gilla

    • Oj det var väldigt ledsamt att höra om din katt. Tröstkramar!
      Jag har inte gett upp hoppet om Turbo men är förstås väldigt ledsen. Tack för dina tummar och tår!

      Gilla

  6. Anna ,, Måste bara berätta en sak ..

    nu vet inte jag hur långt det är mellan dig och där katten försvann ,, eller om katten kan tänkas ha försökt hitta hem själv ,, FHV är han ju hos någon som försöker hitta ägaren dvs dig och som tar hand om han under tiden ,, men han kan ju va hos nån också som inte vill lämna tillbax han ,, jag har en granne här där jag bor som tar in min katt till sig hela tiden ,, trots att jag sagt åt henne att hon gärna får gosa m han och så men inte ta in honom till sig och behålla han där ibland t.0.m under natten ,, mata han gör allt för han ska trivas där och så .. och detta är så störande ,, jag vill inte bråka m min granne men hon kan ju inte bara ”sno” min katt !!!!

    ibland när jag frågar om han är hos henne så nekar hon det eller säger ja men han kom nyss och så ,, fast jag vet hon ljuger ,,

    ja iaf ,, nu kan man ju inte gå runt och anklaga alla för att ha stulit ens katt utan nån form av bevis ,, men om det finns någon som du tror skulle kunna gjort det så undersök saken 🙂

    Det där med ”missriktad snällhet ” och ” ta hand om” syndrom kan ju också ställa till det ,, det finns ju dom som tror dom är snälla mot djuret ,, utan att fatta att djuret inte valt att vara hos dom ! utan kanske faktiskt vill hem !!!

    KRAAAM

    Gilla

    • Jag misstänker att det kan vara precis som du säger och jag har gjort dem jag pratat med uppmärksamma på om grannen plötsligt har en vacker gråvit katt som sitter i fönstret. Turbo är EXTREMT, och då menar jag inget mindre, kelig och ser så näpen ut när han tigger mat så jag kan mycket väl tänka mig att han fått bosätta sig hos någon. Hoppas bara att denna kommer på bättre tankar snart och försöker ta reda på var han egentligen hör hemma. Det är det scenario jag hoppas på, för det vore ju ändå tur i oturen.
      KRAM

      Gilla

    • Han har varit borta en vecka precis nu. Det var tröstande att höra, men jag antar att din katt är utekatt och visste hur man fångade möss mm?

      Gilla

  7. Anna, blir så ledsen när jag läser att han är på villovägar. Kan inte hjälpa dig med mer än tum hållning, hoppas verkligen att han kommer hem snart!
    Kramar

    Gilla

  8. Hej, Anna. Mina elever blev eld och lågor och sätter upp efterlysningar lite varstans, på pendeln, bussstationen mm. Det är vad vi kan göra och jag vill att du ska hoppas – med en katt är det det aldrig försent. Bilden var fin, några i färg och i svartvit blev den som m en målning. Jag hoppas och det ska banne mig du också göra!

    Gilla

    • Å tack vad gulliga de är – och du! Att människor som inte känner en kan vara så snälla värmer verkligen. För det känns tröstlöst ibland, i synnerhet att gå och ropa och ropa varje dag och ingen svarar. Men jag tappar inte hoppet, en dag får jag ett telefonsamtal, det tror jag på fortfarande!
      Kram Anna

      Gilla

Kommentera

