Jag vill ha ett angiverisamhälle

Sådärja. Nu har jag skickat in en ny annons lokaltidningen Mitt i för att efterlysa Turbo. Men den här gången har jag gått ifrån det traditionella sättet att efterlysa katter på för att i stället uppmana grannar att spionera på och ange varandra. Jag befarar nämligen (och hoppas samtidigt) att Turbo blivit stulen, eller att någon tagit honom som sin och inte förstår att han har ett hem. I annonsen uppmanar jag till att hålla ögonen öppna om grannen skaffat en katt som liknar Turbo den senaste tiden.

Det hela kommer att leda till att alla som har en gråvit katt och bor i en söderförort till Stockholm kommer att bli misstänkliggjorda och känna sig utpekade. Grannarna kommer att titta konstigt på dem, bilar kommer att köra långsamt förbi deras tomt, och i samtal med grannen kommer det hela förr eller senare att komma in på katter: ”Du, den där gråvita katten ni har, var köpte ni den?” Eller ”Visst var det i början av maj som ni skaffade er katt?”

Angiverisamhället. Det är ett sådant samhälle jag vill ha.

14 thoughts on “Jag vill ha ett angiverisamhälle

  1. Jag hoppas att det lockar fram traktens alla s.k. skvallertanter.
    Dom brukar ju hålla reda på vad som sker hos alla grannar.
    Håller verkligen alla tummar och tår för att Turbo kommer hem till dig igen!
    Kram.

    Gilla

  2. Det är en riktigt bra idé. Jag tror dessutom att de som felaktigt skulle ”anklagas” förstår det hela mer än väl. Vidare ska du inte ta på dig ansvaret alls och absolut inte heller de personer där Turbo var just då. Somligt sker, så är det bara. Men katt är katt osv. Lyxa till midsommarmaten nu.

    Gilla

    • Eller också inte, när deras gråspräckliga huskatt blir inlämnad till polisen som ”upphittat stöldgods” för tionde gången… : )

      Tack igen Hillevi och glad midsommar!

      Gilla

  3. Fördelen med att bo i en pytte, pytte by.. Jag har koll på byns alla 3 katter! Hoppas att någon ser Turbo så han kan komma till rätta nu, det räcker med sommaräventyr för honom!
    Kramar

    Gilla

Kommentera

