Shabby chic

De flesta av er som läser min blogg vet kanske inte ens om att en av de inredningstrender som är hetast just nu, och har varit sedan länge, kallas för ”shabby chic”. Det är tråkigt att konstatera, men jag förstår att det är så verkligheten ser bland dagens bloggläsare.

Stilen innebär att det ska vara skamfilat och slitet, lite ruffigt fast i ljusa färger. Ärvda, lantliga, vitmålade möbler där färgen nötts av (fast de är nyköpta) och zinkkannor, gamla lerkrukor och rostiga järnföremål. Och sådana ljusstakar som jag har på bilden nedan.

Faktum är att folk brukar häpna när de ser mitt soffbord och mina ljusstakar.

”Man trodde inte att det var möjligt att en enskild människa kunde ha så god smak och  vara så rätt i tiden” brukar de säga.

Eller skulle i alla fall ha sagt om de sett dem; det är inte så många som varit och hälsat på i min lägenhet på sistone.

Till och med min katt Kasper är helt moderiktig då hans päls på magen liksom nötts av på vissa ställen, och detta på ett helt naturligt sätt (jag har alltså inte rakat honom). Det är det få som kan slå! Men ingen idé att ni frågar var man kan få tag på en sådan moderiktig katt; ni kommer aldrig att ha råd med det. Såvida ni inte har hundra par Louboutinskor i er garderob, en Ferrari i garaget och en Breitling eller Rolex runt vardera handeden.

20 thoughts on “Shabby chic

Kommentera

