Därför kommer jag aldrig att förstå mig på män

Det hela handlar fortfarande om mat, apropå förra inlägget. Det som är så konstigt med män är att de till exempel kan säga att wienerschnitzel är deras favoritmaträtt! Jag skulle vilja gå så långt som att påstå att det till och med är rätt vanligt att män har wienerschnitzel som en av sina favoriträtter. Och då undrar jag hur man kan ha det? Inte för att wienerschnitzel är äckligt på något sätt, det är bara så totalt menlöst. En panerad, lite torr köttbit… och värst är den om den har en skinkbit mellan köttet och paneringen dessutom!

Jag menar att godtagbara favoriträtter är sushi (i alla fall innan den började ätas och förekomma på ett överdrivet sätt), inbakad oxfilé, ostron, lasagne, entrecôte med bearnaisesås eller någon thailändsk röra med så mycket sambal att man skriker bara man tittar på den. Som exempel, alltså.

Hur ser ni män på det här?

19 thoughts on “Därför kommer jag aldrig att förstå mig på män

  1. Wienerschnitzel är verkligen ingen dålig rätt, förutsatt att den är korrekt tillagad! Den skall vara stor och saftig (inte liten och torr), garneras med en generös portion ansjovis och kapris på citronskivor samt serveras med små brynta kulpotatisar och små fina gröna ärter. Ett anständigt torrt rhenvin i glasen och kaffe, konjak och en god cigarr efterpå – ja då blir njutningen fullständig!

    (F.ö bör den med ost och skinka rätteligen benämnas schweizerschnitzel – om möjligt ett ännu mer svårstavat ord än wienerschnitzel!)

    B

    PS Gubbröra är också mycket gott! Med en liten nubbe till.

    Gilla

  2. Hm…det lät ju gott…. Gillar ansjovis, kapris och citron. Och konjak! Men enligt min erfarenhet saknas ofta dessa tillbehör på lunchrestautranger… och då är schnitzeln astråkig, i synnerhet om det egentligen då ofta är en ”schweizerschnitzel” (som jag nu fick lära mig att det heter)!

    Gilla

        • Absolut. Förnöjsampappa är en riktig man för han äter kall ravioli direkt ur burken. Alla andra sätt att vara man på är jättefel. Till exempel stötte jag en gång på en man som åt VARM ravioli direkt ur burken (han hade satt ner den i ”vattenbad” i en kastrull!) och aldrig någonsin har jag blivit så fylld av förakt för en man!
          ”Fjolla!” fnös jag och pratade aldrig mer med honom sen dess.

          Gilla

  3. Var i Tyskland vid månadsskiftet April/Maj och på restauranger hade de ca 20 olika typer av Winerschnitzel på menyn. Den ena godare än den andra.

    I Sverige går det dock lika bra med en frusen felix pizza.

    Gilla

    • Hm, vet inte om jag ska tolka din kommentar som ett medgivande (att jag har rätt) eller som skryt. Jag själv ser ansjovisen och kaprisen som avgörande när det gäller schnitzlar, och jag undrar därför vad dina tyska restauranger har att komma med när det gäller detta?

      Gilla

    • Haha, där ser man, att det var en man och inte en kvinna som du kände som älskar wienerschnitzel.
      Kallt och klibbigt ris är gott. Men godast är rå och klibbig fisk!

      Gilla

Kommentera

