”Lästips för hängmattan” och lite jämställdhet

Varför måste det alltid stå ”hängmattan” när det skrivs om böcker som rekommenderas inför sommaren/semestern? Det är irriterande, för de flesta har ingen hängmatta utan läser på andra ställen. Det är nästan lika irriterande som att en kvinnlig deckarförfattare per automatik kallas ”deckardrottning” i tidningsartiklar.

Nåja, har jag något eget tips att komma med? Nej. Men för att muntra upp mig lite har jag läst Joyce Carol Oates bok om hur det är att bli änka då det alltid är upplyftande att läsa om andras elände när man inte är helt glad själv. Men den är inget tips direkt – dock är nästan allt hon skriver bra, och även denna bok är läsvärd. Men mest ville jag nog bara få anledning att fotografera boken på mitt mörka soffbord, tror jag.

För övrigt vill jag delge er mina synpunkter om jämställdhet. Jag har funderat över detta att när manliga författare eller litteraturskribenter ”listar sina lästips” är det nästan bara manliga författare med på deras listor. När kvinnliga diton listar sina är det visserligen ofta mest kvinnliga författare på deras listor, men det är betydligt fler män på deras listor än vad det är kvinnor på männens.

Men jag tror inte att avsaknad på jämställdhet har något med saken att göra, i alla fall inte till största delen. Jag själv väljer oftast en kvinnlig författare när jag köper en ny bok, och det är för att det ofta känns lättare för mig att känna igen mig och identifiera mig med något en kvinna skrivit, inte för att ”kvinnor skriver bättre”.

Således utgår jag ifrån att det är likadant när män väljer sina favoritförfattare. Men lite konstigt är det att det är ganska påfallande tydligt att män väljer manliga författare i mycket högre utsträckning än kvinnor väljer kvinnliga författare. Hm, kanske har jämställdhetsfrågan något med det hela att göra ändå…?

16 thoughts on “”Lästips för hängmattan” och lite jämställdhet

  1. Jag läser bàde manliga och kvinnliga författare, men jag har inga direkta favoriter… Fast Vargas skriver bra… Senast läste jag Nicholas Evans bok Eldfàngaren, hans stil gillar jag, fast jag blandar…

    Snyggt mot bakgrunden.

    Bises

    Gilla

  2. Tjusigt foto. Ja tänk att vi klarar av att läsa böcker fast vi inte har någon hängmatta.
    Har inte ens en egen liten hammock. Men om jag ska få fortsätta läsa kanske jag måste införskaffa mig en hängmatta. Undrar om det är godkänt att läsa i en hängmatta som hänger i vardagsrummet. =)))

    Gilla

    • Jag tror du gör klokt i det. Så småningom kommer en lag att införas att läsning endast får ske i hängmattor.
      I viket fall ska man aldrig läsa böcker bakom ratten!

      Gilla

    • Jaså är det på den nivån vi ska föra konversation nu! I så fall har du läst fel, för det står ”Löstips för hängpittar”

      Hälsningar Flatiga Lisa (som är mitt alias när jag verkar som vica ordföranda i Bromma Butches)

      Gilla

  3. Fin bild.

    Det där med hängmatta undrar jag också över. Hängmattor är av någon anledning snygga på bild. Troligen mest därför att de för tankarna till semester. Därför att bilder på hängmattor alltid fått illustrera semester. Jag har aldrig legat i en hängmatta som varit så bekväm att det vore möjligt att ligga och läsa i den.

    För övrigt är det så på Twitter att män följer män och kvinnor följer också män!

    Gilla

  4. Jag har också funderat på det där med bokläsande och hängmatta. Jag köpte mej en för ett par år sedan. Inte en sådan färglad och bildskön som man fäster mellan två träd utan en som hänger i en ställning. Jag la mej i den för att läsa en rekommenderad sommarpocket. Jag insåg snabbt att jag var lurad på hela ”läsbokihängmattanpaketet”. Det visade sej vara helt omöjligt eftersom jag fick ont i armarna redan innan jag tagit mej igenom förordet.
    Trevlig sommar, med eller utan hängmatteidyll.

    Gilla

    • Jag läste också en hängmatta en gång men den dunsade i backen. Kunde de inte ha skrivit att man måste väga under 190 kg för ligga i den?
      Tack detsamma!

      Gilla

Kommentera

