A Farewell To Tangenter

När jag var yngre spelade jag piano. Sen la jag av, till viss del beroende på komplex gentemot min ”eminenta musikersläkt”, även om det som sagt inte var hela förklaringen. Men så fick jag för ett par år sedan ett piano, av någon slags tant som min far kände, och sedan dess har det stått i min hall och liksom sett både hotfullt och lockande ut. Ostämt. (Kanske därför som det kan uppfattas som hotfullt?) Mina katter tycker att det är en utmärkt möbel att gå omkring på, men tycker också att det låter lite skumt när de kliver på tangenterna.

Jag har tänkt att om jag stämmer det måste jag börja spela på riktigt igen, annars blir det ju så fasligt dyrt per speltillfälle. Och det har inte blivit av, då jag vet att jag inte pallar med att någon av grannarna skulle tänka:”Herregud, nu gjorde hon samma fel igen för artonde gången! Vad är det för en tafflig människa?” Okej, kanske inte skinheadkillen rakt under mig, för han kan själv dra igång värsta oljudet på sin stereo innan han och polarna ska ut och röja. Jag har dessutom för mig att skinheadkillar är toleranta mot oljudsmusik rent allmänt, bara det inte är en invandrare som spelar den. Fast det är mycket möjligt att han inte ens är skinhead, utan bara lite kortklippt. Jag är så full av fördomar.

Så jag har bestämt mig för att pianot ska bort. För att förhoppningsvis ersättas av ett digitalt piano så småningom, så man kan spela med hörlurar.

16 thoughts on “A Farewell To Tangenter

  1. Katter med små öronsnäckor – genialt! Men så synd på pianot. Jag är evigt avundsjuk på dem som kan spela nåt instrument. Jag kan inte ens läsa noter.

    Gilla

  2. Angående killen våningen under så föreslår jag att du varje morgon klockan 07.00 när han kommit hem lite dragen och bakis kör tvåtimmarsprogrammet kallat ”Bulgariska trätoffeldansen”. instruktioner finns att köpa i form av ett häfte för 49,90 kr i en sidoflik på min bloggsida. Du kan använda vanliga träskor bara du river loss slitytan så att träet kommer fram. Let the good times roll, trätofflor.

    Gilla

    • Men jag är inte vaken kl. 7 på helgerna. Går det bra kl. 11 i stället?
      (skojade du inne på Åbergs blogg eller såg du inte att det var jag som skrivit kommentaren?)

      Gilla

        • Nu har en kommentar försvunnit igen…Jag svarade på detta för ett tag sen. Hans blogg heter apg nånting. Jag brukar inte läsa där annat än när jag vill bli arg. Men du såg alltså kommentaren men inte vem som skrivit den?

          Gilla

          • Jag fick det att funka efter att jag gått in på apg29 genom bloggportalen.se, enligt dina instruktioner.

            Min kommentar som jag gjorde på din facebook-sida lades även ut på den där bloggen och det tyckte jag var fånigt så jag tog bort den.

            Jag kände inte till Christer Åberg. Tack vare dig känner jag nu till både Pär Ström och Christer Åberg.

            När det gäller kristendom och Bibelns innehåll kanske jag kan terra Åberg lite, ska läsa lite närmare och fundera ut något.

            Gilla

          • Usch vad har jag ställt till med. Du måste ha varit mycket lyckligare innan du läste min blogg. Jag tror inte han går att terra. Han är en fanatiker som bara kommer att svara på en fanatikers vis eller inte alls. Någon skrev sist att han också var kristen men inte höll med Åbergs tolkning. Han fick då svaret: ”Och vad baserar du att du är kristen på?”

            Gilla

  3. Hade du haft vägarna förbi så står en sådan elektronisk, datoriserad, programmerbart åbäke här. Eller rättare sagt på mitt förråd. Ingen har någonsin spelat på det. Köpte åt dottern. Otroligt vacker katt du har!!! Har du funnit den?

    Gilla

  4. Ah! Är också uppväxt med musikkomplex – dvs att släkten minsann kunde men jag inte. Kom inte längre än till Für Elise. I stugan får inget piano plats och nu har mamma sålt den anrika flygeln. Bäst så. Sen vore det roligt med fler kattbilder
    *tigger*.

    Gilla

Kommentera

