Jag vill skapa en ny mansroll

Jag skulle vilja se en ny mansroll. Eller en ny man, om man så vill. En man som för alltid lagt av sig oket av den förlegade, gamla mansrollen. En man som vågar vara den han är, i dag 2012. Det är en man som:

  • tar ansvar för hem, båt och fritid
  • slutar hänga på Tasteline och dela med sig av sina bästa recept och vara allmänt skrytig
  • slutar laga så komplicerade rätter när han bjuder på middag och inte krånglar till allt så mycket – vad är det för fel på en stekt fläskkotlett?
  • klär bra i både flanell och trikå
  • vill vara stjärngosse och inte pepparkaka eller tomte i luciatåget
  • förstår att ett ja är ett ja
  • förstår att ett kanske är ett kanske men troligen ett nej
  • förstår att ett nej är ett nej
  • inte kastrerar oss kvinnor utan låter oss göra det vi är bra på och trampa spiken i botten ibland
  • inser hur mångfacetterade vi kvinnor kan vara. Att jag till exempel är både kvinna och sfi-lärare och…alltså att jag är kvinna och sfi-lärare. Men också en person!
  • aldrig glömmer att uppmuntra, berömma och vara entusiastisk

En sådan man vill jag skapa!

18 thoughts on “Jag vill skapa en ny mansroll

    • Gabriel?? Han som aldrig vill vara vare sig stjärngosse eller pepparkaka utan är ängel hela tiden! Dessutom naken. Jag tycker att man ska ha kläder på sig när man visar sig bland folk eller går ut. Berömmer gör han aldrig utan han bara klagar. Och tar inget ansvar för något överhuvudtaget. Dessutom befarar jag att han är här snart igen nu.

      Gilla

Kommentera

