Det brandlarmet ger jag inte mycket för

Den senaste tiden har vi lärare på sfi-skolan där jag arbetar varit tvungna att utrymma skolan för att brandlarmet har gått var och varannan vecka. Som tur är har alla gångerna varit falsklarm, och det är troligtvis några hantverkare som satt i gång det när de gjort underhållsarbete i lokalerna. Men lite tradigt har det varit att behöva gå ut i vinterkylan och stå där och vänta på att få gå in igen så ofta. Och eleverna, som dessutom är vana vid skolans”brandövningar” utöver falsklarmen kan vara lite svåra att motivera att ta det hela på allvar när de måste utrymma för tionde gången. De passar hellre på att gå på toaletten eller något annat olämpligt när det brinner.

Men så i dag började det brinna i skolan! I en papperskorg på nedre botten. Det blev inte mer dramatiskt än att det luktade starkt av rök ända upp på femte våningen. Men tror ni att brandlarmet gick?

Nej, nu när det verkligen brann (i alla fall lite) fungerade inte larmet! Om ni frågar mig så ger jag inte mycket för det larmet. Jag skulle vilja returnera det faktiskt. Fast det är ju inte jag som har köpt det, förstås.

003008

11 thoughts on “Det brandlarmet ger jag inte mycket för

    • Nja, jag är nog inte en ”brandmanstjej” tror jag. Mest var det faktiskt lite obehagligt att utrymma en hel skola från femte våningen när man kände röklukten och förstod att det brann någonstans.

      Gilla

  1. Ha! Det fattar väl alla att du fjuttade på papperskorgen bara för att få dregla över alla uniformer som kommer rusandes bara för att få rädda dig.

    Gilla

    • Snälla nån – varför är det bara sexdårar som läser min blogg? Är ingen alls intresserad av brandsäkerhet, civil beredskap och pyromani?

      Gilla

    • Det heter inte parkeringsvakt, det heter p-nissar. Men jag är ledsen, inte heller deras uniform funkar på mig. När jag i min ungdom ägde en bil kunde de förvisso göra mig uppeldad, men inte det sättet.

      Gilla

  2. Allvarligt talat så är det väldigt allvarligt med larm som inte fungerar när det brinner. Det måste anmälas och kollas upp ordentligt.

    Gilla

Kommentera

