Så skyddar du dig mot våren

Förr eller senare kommer vi alla någon gång att stå öga mot öga med en vår i år. Det kanske är något som du inte vill tänka på nu, i synnerhet om du är lite vinterdeprimerad och ovan vid ljus och blomknoppar och sådant. Men tänk på att du skyddar dig bättre mot våren genom att vara förberedd på att den kan komma, än om du bara negligerar den.

Tänk strategiskt: Var är det störst risk att du stöter på våren? Svar: Om du går ut. Inomhus är det faktiskt möjligt att helt skydda sig från våren, men de flesta måste ju gå ut och handla mat om inte annat. Och då står den lilla krokusknoppen bara där en dag, och den meterhöga snödrivan har kanske smält ner och dött.

Då är det viktigt att du har tunna, mycket tunna kläder på dig. Med en tunn vårjacka i en ljus pastellfärg redan i april eller början av maj är det mycket lätt att frysa och tycka att det är ”svinkallt”. För dig kommer det alltså fortfarande att vara vinter – inte vår! Låt dig gärna inspireras av modemagasinens inköpta modereportage från kontinenten när du köper dina ”vårkläder”.

En annan viktig sak, som många kloka redan har tänkt på, är solglasögonen. Med solglasögon kan du gå omkring i evigt vintermörker och försiktiga men obehagliga vårsolstrålar når aldrig ditt öga. Vad gjorde man innan solglasögonen fanns kan man fråga sig!

Sätt dig på en trevlig uteservering eller en parkbänk och njut av en glass. Glassen har legat kvar i Pressbyråns frysbox eller i caféets glassdisk sedan förra sommaren och innehåller en massa frysta baciller som får en andra chans i din mage. Du förstår att det är prima fjolårsglass om den har den där lite sega, torra konsistensen. Som följd av att du äter den slipper du gå ut de närmaste dagarna och kan i stället tillbringa dem i ditt vintervita badrum med 80 % av lönen.

Om du har pengar – skaffa en cabriolet! Den kan du frysa i en bra bit in i juni om du har tur. Kanske hela sommaren ut! En nackdel är förstås att träden kommer att pollinera i ditt hår men om du redan lider av mjäll bör det inte göra så mycket till eller från.

En båt! – är ännu bättre. I synnerhet om du är man och använder den som raggningsknep. Bjud in en snygg pingla du spanat in på båttur (gärna med övernattning i ruffen) och det kommer snart att råda vintrig iskyla i ert förhållande, om det nu blir något förhållande. Få kvinnor gillar att sitta och frysa häcken av sig på däck i början av maj och titta på när du skickligt ”undviker en grynna” och muttrar över att sjökortet visar fel.

Om inget av ovanstående knep för att mota våren i grind hjälper så kan du flytta till södra halvklotet för där det är höst nu.

12 thoughts on “Så skyddar du dig mot våren

  1. Mycket kloka råd. Samtliga är noterade och kommer att efterlevas.
    Skulle behöva hjälp med en sak. Vill minnas att du skrivit att du bor i trakterna av Brommaplan. Nu kommer jag att bo på ett av stora hotellkedjans hotell i närheten sön-tisd och jag skulle uppskatta om det är ordning i området. Inga bråk, bilinbrott eller andra otrevligheter. Jag skulle även uppskatta om folk tilltalar varandra på ett trevligt och gärna lite högtidligt sätt, gärna lite leende mellan folk. Fint om du kan sätta upp lite lappar om detta i närområdet. Tack på förhand!
    Hälsa våren och katterna!

    Gilla

    • Jag ser att du ålägger mig något som jag tycker är samhällets ansvar, dvs att folk tilltalar varandra trevligt osv. Men jag ska ändå göra mitt bästa. Om det är Scandic vid Brommaplan du ska bo på, så avråder jag från att gå ut överhuvudtaget när du vistas där. Jag själv brukar bara på vägen till Ica intill hamna i våldsamma bråk med dem som jag möter, och det är inte särskilt trevligt! Alt om du håller utkik efter en lång kvinna i svart jacka, dvs jag, och undviker att gå ut just då.
      Men kanske är det vid det stora hotellet i Alvik du ska bo? I så fall ligger det precis intill pastorsexpeditionen för den församling där jag arbetade i min ungdom. Jag kan ta ett snack med prästerna där för det kan gå ganska vilt till där på söndagen efter högmässan.

      Gilla

  2. Du har rätt, det hjälper inte att bara negligera den. Jag tog på min svarta negligé och stod ute i vårsolen i omkring tio minuter, men det hade ingen effekt på våren. Jag blev bara frusen. Däremot fick sig kvarterets tanter på hundpromenad en snackis.

    Gilla

  3. Jag vill inte alls skydda mig din toka. Jag vill bli ordentligt smittad. Av vårglädje.
    Har inte lyckats fånga den än. Men tänker inte ge upp hoppet än.
    Kram =)

    Gilla

Kommentera

