Den där naturen!

Den där naturen som är nuförtiden, den ger jag verkligen inte mycket för. Titta bara vad den skymmer sikten från min balkong! Man ser ju knappt tunnelbanespåren för alla träd!

IMG_2142

IMG_2146Skämt å sido så ska min mammas urna gravsättas i morgon. Det blev verkligen sent om sider (av olika men rätt självklara anledningar) men det känns som vi valde rätt datum! Vackrare än så här kan det inte bli ute.

Min mamma skulle också fyllt år just i morgon och då får vi i alla fall, vi som älskar henne, samlas för att fira hennes ”födelse” på hennes födelsedag.  För trots allt firar vi glädjen över att hon föddes och levde mer än vi sörjer hennes död. Fast vi alla är så ledsna och så väldigt gärna skulle velat få fira hennes födelsedag tillsammans med henne.

Men kanske får vi det, på något sätt ändå.

21 thoughts on “Den där naturen!

  1. Så vackert, Anna! Det låter som en bra dag för gravsättning av din mamma när naturen har vaknat och klätt sig i blomsterprakt och skir grönska.
    Kram

    Gilla

    • Ja till slut kändes det som den självklara dagen fast man från början kan tycka att det verkar hemskt att gravsätta urnan på hennes födelsedag. Men det gör att vi hennes närmaste samlas precis som vi skulle gjort annars på hennes födelsedag med kaffe och tårta och vårblommor och kanske en liten slurk mousserande. Det känns trots allt bättre att göra så än att lägga gravsättningen någon vecka före eller efter.
      Kram!

      Gilla

      • För mig är det ett bra val av dag. Pappa dog dagen efter sin födelsedag. Vi firade födelsedagen med flagga på sängstolpen. Han dog på midsommarafton, vilket alltid varit hans fest, tidigare även min morfars då midsommarafton var den 24 juni. Nu åkte vi hem och vilade lite medan vi vakade och firade faktiskt med lite midsommarmat. Men det stora firandet är nog slut för oss nu, vi samlas inte mer som vi gjorde i så många år till midsommar.

        Gilla

        • ”Himla coolt” om jag får uttrycka det så. Som om han ville få fira sin födelsedag i alla fall, innan det var dags att gå vidare! Men även att han gjorde det på dagen som du uttrycker var ”hans fest” – för så ska det ju vara.

          Även min släkt samlas tydligen inte heller som förr, även om midsommar inte varit grejen för oss. Det blir så när allas liv tar olika riktningar, vad jag har förstått.

          Gilla

  2. Bra uttryck. Han fick en bärbar cd-spelare av oss och när de ringde från sjukhuset att det var kritiskt så tog jag med en skiva med gamla finska låtar. Den lyssnade han på när han låg och dog och det märktes att han blev lugn.

    Just nu tittar jag på blommor till min kusins begravning och det känns svårt. Jag sjunker.

    Gilla

    • Precis som i ”mitt fall” då jag tog med mig min vackraste julskiva med körsånger som hon ofta dirigerat själv dessutom, när vi vakade på julafton! Det var en mycket fin stund. Hon dog ju på Juldagen.

      Jag själv är väldigt fäst vid mina kusiner och jag är ledsen att du måste genomlida denna sorg i naturens vackraste tid, även om jag själv är där också fast i ett senare skede än du är just nu. Kram och styrka!

      Gilla

  3. Tycker det var ett fantastiskt bra val av datum. Det ger ju faktiskt helt rätt energi åt tanken att fira hennes liv. Och att fira att hon berörde er alla på så många olika sätt. Väldigt fint och bra tycker jag. Kramar

    Gilla

    • Hej Libra! Vad glad jag blir att du skriver det! För man kan ju så lätt tolka det tvärtom – ”så hemskt att begrava urnan på hennes födelsedag!” Men du förstår hur min pappa, jag och min bror tänkte. Tack!
      Kramar tillbaka

      Gilla

    • Tack fina kyrkis för att du ser det så!
      Man kan säga att vi ”tänkt vackert” men ändå så är det ju rena rama sanningen. Naturligtvis är glädjen och tacksamheten över min mamma och hennes kärlek och omsorger under hela mitt 43-åriga liv i längden oändligt mycket större än den sorg jag känt den här våren. Trots allt. Fast det inte känns så alltid. Det betyder inte heller att hon varit ”perfekt” och kunnat tillgodose alla mina behov, alltid, om en mamma nu ska kunna det. Det betyder bara att hennes kärlek lever i mig fortfarande.

      Gilla

  4. Attsingen att du missar tunnelbanan! Här är naturen så lurig att den hållit inne med musöronen tills nu… …vilket gjort katterna mycket besvikna! Duke har flyttat till sitt hertigdöme!
    Perfekt dag för din mor! Vackrare kan det inte bli!

    Gilla

    • Ja attsingen! Men man ser en ”liten blå klump” av tunnelbanan bland träden på den mellersta bilden om man tittar noga. Tur det, annars hade jag blivit väldigt otrygg. 🙂

      Grattis Duke! Regera väl, fast det tror jag att du kommer att göra!

      Jag har INTE heller glömt vem som fyller två år i morgon! Fattas bara. Min mamma som hann träffa Vera och blev väldigt förtjust i henne tyckte också det var kul att de hade samma födelsedag. Och Kasper fyller ju år bara två dagar senare – den 16 maj!

      Jag har fått vetskap om att Turbo och Kaspers ägare har födelsedagslekpresenter till både Kasper och Vera…psst!

      Tack för att ni hörde av er med denna fina kommentar!

      Gilla

      • Otrygg?!?!
        Det var milt uttryckt! Lite stabilitet i livet kan man väl kräva av naturen nu när den ställer till det så!

        Det blir räktårta här idag! (Fast de tre första tjejerna föddes egentligen den 14:e!)

        Duke har flyttat in hos en Prins, men prinsen är blev ordentligt omskött tidigare av den Lord som innehade hertigdömet tidigare så Prinzen vet hur man tar hand om nykomlingar!

        Gilla

    • Den gick mycket bra. Det var regnigt och småkallt innan men på mammas vanliga ”storstilade maner” (i alla fall när det gäller hennes egen död!) så bröt solen fram efter att jag och min bror tillsammans sänkt urnan i jorden. Jag hade lagt en bädd av vitsippor och gullvivor i botten av graven först.

      Fast jag ”bröt ihop” lite mer än jag trodde, för jag hade intalat mig att det kommer att gå bra, för det är ju ändå inte hon som är där i urnan. Men som min moster sa att hon är inte där i graven, men hon är där – också.

      Kram

      Gilla

        • Ja det var hennes sedvanliga födelsedagsbukett från mig kan man säga! Fast den här gången var det inget ogräs med tror jag. Jag brukar annars ofta tycka att ogräsblommor är vackra och kan inte heller skilja det ena från det andra och jag har nog gett mycket ogräs till henne under mina dar! Fast på mammors sedvanliga vis (?) blev hon alltid gladast över buketter jag plockat själv, framför köpta blommor.

          Men obs! Efter att efter att jag fyllt kanske tio år förstod jag att den bästa presenten inte längre var ”en teckning som jag ritat själv!” 🙂

          Gilla

            • Haha. Men visst är maskrosor vackra och det skulle vi tycka mycket mer om de varit lite mer sällsynta. Liksom skatan är en otroligt vacker fågel..osv.

              Gilla

              • Så är det ju. Jag har svalört i min gräsmatta på landet. I år blev jag lite orolig då den hade brett ut sig så dant. Jag mindes kollegan som berättade att hon nog hade fått bort det mesta av svalörten. Jag kände inte till den då och jag tycker att det är en så vacker blomma, men…

                Gilla

Kommentera

